7 september 2022
Tot 1 juli 2023 kun je Universal Analytics blijven gebruiken en komt er ook gewoon data binnen. Na 1 juli 2023 heb je nog zes maanden toegang tot je data maar verzamel je geen nieuwe data meer. Om de website-bezoeken en de successen van marketingcampagnes te blijven meten, hebben we drie alternatieven voor Universal Analytics op een rijtje gezet. Deze alternatieven voldoen alle aan de GDPR.
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe versie van Google Analytics. Het is een compleet nieuw platform waar je opnieuw begint met het verzamelen van data. Het grootste verschil met Universal Analytics is de meetmethode. Deze focust vooral op het gedrag van bezoekers. Door het gebruik van machine learning krijg je meer inzicht in de customer journey over verschillende apparaten en browsers heen. Dit komt mede doordat GA4 uitstekend communiceert met andere platformen zoals Google Ads. GA4 is privacy-gericht en daarmee een duurzame meetmethode richting de toekomst.
Universal Analytics voldoet niet aan de Europese richtlijnen, omdat IP-adressen verstuurd worden naar servers in de VS. De servers van Piwik PRO staan in Europa en vallen daarmee wel binnen de richtlijnen. Piwik PRO is een plug and play oplossing zoals Analytics dat ook is. Doordat er integraties zijn met bestaande systemen zoals Google Search Console, Google Ads en Tag Manager is overstappen laagdrempelig. Piwik PRO is de meest gebruiksvriendelijke tool en daardoor zeer geschikt om actief te gebruiken.
Matomo is een maatwerkoplossing en kan gecustomized worden door de open-source code. Hierdoor kun je gebruik maken van eigen variabelen in plaats van standaard data. De interface verschilt dan ook behoorlijk met Analytics of Piwik PRO. Matomo is daarom uitermate geschikt om specifieke data in bijvoorbeeld een Mijn-omgeving of intranet te visualiseren.
Daarnaast kan Matomo gehost worden op eigen servers. De data die je verzameld is dus altijd in eigen beheer. Het vereist meer technische kennis waardoor de oplossing minder “plug & play” is.