fbpx
Home Blogs De kracht van een ‘one page website’

De kracht van een ‘one page website’

4 januari 2018

Foto van Dennis

Dennis Paauw

Bij een one page website staat al je bedrijfsinformatie handig op één enkele pagina: eenvoudig, overzichtelijk en helder. Niet erg flexibel of veelzijdig? Juist wel!

Een one page website: al je content op één enkele webpagina, onder elkaar. Veel bedrijven denken dat ze op zo’n site niet al hun informatie kwijt kunnen, en daarom schakelen ze voorlopig niet over. Toch hebben veel ondernemingen baat bij zo’n one page website. Ik laat je zien waarom.

Definitie

Bij ‘standaard’ websites wissel je als bezoeker tussen verschillende pagina’s binnen het geheel. Een homepage, een webshop, een contactpagina, et cetera. Bij een one page website zijn de content en de beleving van een onderneming juist samengevat op één enkele pagina. Zie het als een elevator pitch, een kort, bondig maar kloppend en beeldend verhaal, in plaats van een allesomvattend verhaal dat over meerdere pagina’s en posts is verspreid.

One page websites winnen – vaak terecht – aan populariteit sinds de opkomst van kleine startups die één product aanbieden. Op hun one page websites ga je veelal van de ‘why’ (waarom is er een probleem) via de ‘how’ (hoe lossen ze dat probleem op) naar de ‘what’ (wat kun jij doen om het op te lossen/aanschaffen). Daarna stapten de kleine designstudio’s over, en waagden zelfs festivalwebsites zich aan dit format. Toen grote corporates ze vervolgens succesvol inzetten voor actiematige productpromotie was het hek helemaal van de dam. Bijvoorbeeld de mooie one page website van Shure KSM Microphones.

Voordelen

Bij het maken van een one page website heb je veel invloed op de structuur van de informatie en de volgorde waarop de gebruiker deze ontvangt (user journey). Je neemt de gebruiker mee in een verhaal dat in verschillende secties is onderverdeeld, zonder dat je daarbij steeds een nieuwe pagina moet laden. Elke (diepere) klik bij een standaard website is namelijk ook een potentieel uitstapmoment voor je bezoekers. Dit kan verwarrend zijn, bijvoorbeeld als de bezoeker essentiële stappen overslaat in het verhaal (gebruikersflow). In een complex uitvalmenu op een gewone website zullen bezoekers daarom nogal eens verdwalen. Bij een one page website is de routing ideaal: van boven naar beneden vertel je je verhaal en komen de relevante USP’s aan bod. Alle aandacht kan bovendien naar het perfectioneren (en actueel houden) van die ene pagina, dus óók voor mobiel. Dat maakt het onderhoud overzichtelijker.

Uiteraard heeft een one page website ook effect op je vindbaarheid. Normaliter verwijzen inbound links (links naar jouw website vanuit andere websites) naar diverse pagina’s op je website, maar nu komen ze allemaal op die ene one page website terecht. Dit heeft een positief effect op je Google PageRank: de waarde waarmee Google je website beoordeelt, die vervolgens vaak de vindbaarheid (SEO) ervan beïnvloedt.

Het meten van gedrag via Google Analytics kan een stuk gedetailleerder dan bij een ‘standaard’ website. Bij elke nieuwe actie van een bezoeker kun je zien welke sectie die gebruiker aan het lezen is. Zo krijg je een gedetailleerd inzicht in welke onderdelen van die pagina populair zijn, en wat voor informatie essentieel is om gebruikers aan te zetten tot actie/conversie. De uiteindelijke conversie binnen one page websites is voor de gebruiker ook gemakkelijker. Hij hoeft niet naar een andere pagina voor een volgende actie zoals een download of een betaling.

Als je inhoudelijk een brug kunt slaan tussen je verschillende doelgroepen (dus één boodschap), is een one page website zeker een optie. Daarnaast is een one page website het overwegen waard als zo’n website niet de norm is bij je concurrenten. Met een originele insteek kun je rekenen op meer aandacht; in de massa moet je opvallen!

Kanttekeningen

De keuze voor een one page website kan zorgen voor een langere laadtijd van de pagina. Vaak zetten one page websites namelijk in op een unieke beleving, aangevuld met beeld en video. Zulke elementen zijn zwaar(der) om te laden. Als je dit wilt beperken, moet de ontwerper van de site hier bij de technische realisatie specifiek op letten. Nog een nuancering: als je bijzonder veel informatie hebt, of een hoop verschillende stakeholders (met uiteenlopende informatiebehoeften), dan kun je je content (bijna) niet in één pagina onderbrengen. Zo loop je namelijk het gevaar dat je gebruiker te veel voor hem irrelevante content onder ogen krijgt, en daardoor de website verlaat.

Google over de vindbaarheid van one page websites / single page websites.

Overstappen op een one page website?

Kijk even mee naar de onderstaande checklist en ontdek zo of jouw bedrijfspagina een effectieve one page pagina zou kunnen zijn.

Checklist

  • Kun je het verhaal, de boodschap, het product of de dienst dat je wilt verkopen, goed terugbrengen tot één duidelijk pagina? (Vind je het moeilijk om dit zelf te beoordelen? Laat dit dan bijvoorbeeld doen door een professional.
  • Ben je op de hoogte van de SEO van je huidige website, en weet je hoe de meeste bezoekers op je site terechtkomen? Het overstappen naar een one page website zal namelijk grote gevolgen hebben voor je vindbaarheid. Analyseer daarom of je je huidige SEO kunt behouden of verbeteren met een one page website, of laat bijvoorbeeld de huidige content naast de one page website bestaan.
  • Kun je de content voldoende ondersteunen met beeld, video’s en illustraties? Zorg dat je de juiste mensen hebt die je kunnen helpen.

Voorbeelden

Wil je misschien met jouw bedrijf naar een one page website overstappen, maar zoek je nog wat extra informatie over de mogelijkheden? Lees dan de onderstaande cases van bedrijven met one page websites, mét mijn kritische kanttekeningen.

Google Agenda – Vanzelfsprekend erg goed gedaan door Google; de animaties en video’s zijn van hoge kwaliteit. De content is wel bewerkelijk, aangezien Google vaak de interface van hun applicatie aanpast. Vervolgens even snel de animaties aanpassen is voor een bedrijf als Google natuurlijk geen probleem, maar voor kleinere bedrijven kan dit vervelend zijn.

Pushh – Legt de werking van de app goed uit. Het nieuws en de twee onderwerpen onder de USP’s (privacy en reminders) staan qua beleving in schril contrast, zonder animaties of bijzondere opmaak. Toch een pluspunt: diverse duidelijk aangegeven acties (‘Ga naar de App Store’).

Every last drop – Deze website neemt je letterlijk aan de hand mee door een verhaal, goed geïllustreerd en geanimeerd. Misschien wel zó goed dat je door al het visuele geweld de inhoudelijke kant weer een beetje mist.