31 maart 2023
Jasper Martens
Het lang aangekondigde moment komt steeds dichterbij. Vanaf 1 juli 2023 stopt het oude ‘vertrouwde’ Google Universal Analytics (UA) met het verzamelen van data. Als alternatief heeft Google een opvolger uitgerold: Google Analytics 4 (GA4). GA4 is een vernieuwde versie met nieuwe functies en verbeteringen ten opzichte van de vorige versie. Deze nieuwe versie schakelt niet automatisch om, dit dien je zelf handmatig te doen. Zorg ervoor dat je dit op tijd doet, want zonder overstappen belemmer je je organisatie met de onderstaande 4 punten:
Als je inzicht wilt blijven houden in wat gebruikers en potentiële klanten op jouw website doen, is het een must om over te stappen naar GA4. Dit omdat je huidige Universal Analytics property per 1 juli 2023 stopt met het verzamelen van data. Na die datum heb je dan ook geen inzicht meer in webstatistieken, zoals:
Google Analytics (UA & GA4) de plek waar de data vanuit verschillende bronnen samen valt. Natuurlijk kan je binnen de interface van de losse kanalen het aantal weergaven en klikken naar je website aflezen… Maar, zonder over te stappen naar GA4 kun je je verschillende kanalen niet meer centraal vergelijken. Ook kun je de kwaliteit van je campagnes na de klik naar je website niet meer beoordelen.
Advertentiekanalen zoals Google, Meta & LinkedIn sturen steeds meer op slimme biedstrategieën. Dit houdt in dat ze, op basis van slimme algoritmes en een hele hoop data, zoeken naar de gebruikers die de meeste potentie hebben om jouw vooraf ingestelde doel te behalen. Kanalen vangen deze data op via hun eigen platform, die je vervolgens kunt verrijken met webstatistieken uit GA4. Hierdoor ontvangen deze kanalen ook informatie over acties die na de klik op een advertentie hebben plaatsgevonden. Dat helpt jou, want zo kunnen deze kanalen jouw advertentieprestaties optimaliseren door kwalitatief verkeer te (re-)targeten.
Nu het na 1 juli 2023 vanuit UA niet meer mogelijk is om deze informatie te delen met Meta, LinkedIn & andere Google platformen, dien je deze data vanuit GA4 te verrijken. Doe je dit niet? Dan worden de campagnes van je concurrent slimmer dan die van jou, wat je gaat merken in je prestaties.
GA4 is een toekomstbestendige analyticsoplossing. De update is ontworpen om te voldoen aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van privacy- en gegevensbescherming. Doordat IP-adressen van website bezoekers geanonimiseerd worden én de duur van data verzameling wordt beperkt, voldoe je volledig aan de privacy eisen. Met deze overstap hoef je je voorlopig geen zorgen te maken over de privacy van je website bezoekers, mits je dit goed inricht.
Daarnaast zal Google nog flink investeren in GA4, waardoor alle nieuwe ontwikkelingen en technieken in GA4 verwerkt gaan worden. Met name AI & Machine Learning is op dit moment een hot topic en wordt al verwerkt in de attributie & interface van GA4. Dit zal in de toekomst alleen nog maar toenemen en verweven worden in bijvoorbeeld een Google Ads.
Vóór 1 juli moet je overstappen. Google biedt zelf de service aan om deze stap automatisch voor jouw accounts uit te voeren. Dit adviseren wij echter niet. Met zo’n automatische overstap schakelt je property om naar een ander attributiemodel dan hiervoor. Je data zal dan niet volledig bruikbaar zijn. Daarnaast wordt niet alle data mee omgezet, waardoor je alsnog gaten in je analytics hebt.
Wij kunnen je volledig ontzorgen in een waterdichte overstap naar GA4. Wil je er meer over weten? Of ben je benieuwd naar alternatieven? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.