4 januari 2018
Deze week vond de achtste editie van Facebook’s Developers Conference (F8) plaats. Belangrijkste thema’s? Virtual reality en augmented reality. En een heleboel aankondigingen voor Facebook-gebruikers én ontwikkelaars. Een samenvatting van het grootste nieuws!
Na het succes van Snapchat is het geen hele grote verrassing dat Facebook haar camerafuncties uitbreidt. Maar wat wel heel spannend is: Facebook introduceert hiermee haar allereerste augmented reality platform. De Facebook-camera herkent nu niet alleen gezichten, maar ook objecten. Het leuke hiervan is dat de app een automatische filtersuggestie kan doen op basis van de objecten in de afbeeldingen of video’s. Daarmee kun je bijvoorbeeld een kamer opvullen met water, stuiterende ballen of zelfs skittles! Een laagdrempelige manier om een extra dimensie aan je beelden te geven.
Daarnaast gaat het ook mogelijk worden om in de toekomst berichten achter te laten op fysieke locaties. Daarmee kun je op bijvoorbeeld een bartafel, koelkast, muur of favoriet monument een berichtje achterlaten dat anderen alleen met een AR-app kunnen bekijken. Je omgeving verandert zo in een levende Facebook tijdlijn. Of er ook in onze augmented reality omgeving reclame te zien is, daar laat Facebook zich nog niet over uit.
In het verlengde van haar plannen op het gebied van augmented reality introduceert Facebook ook een virtuele hangout spot met de naam Spaces. Dit is vooral interessant voor mensen die een Oculus Rift (virtual reality bril) bezitten. Maar ook als je dat nog niet hebt, kun je met je smartphone al inhaken op deze sessies!
Binnen Spaces is er van alles te doen: vanuit je Avatar (online karakter) bekijk je video’s, teken je in 3D of maak je foto’s. Je kunt er zelfs de interactie aangaan met andere gebruikers. Spaces werkt, net als de augmented reality app, op basis van de camerafunctie (van je smartphone of de Oculus Rift) die de omgeving scant.
Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Een getekende hoed, kun je in deze omgeving ook daadwerkelijk op je hoofd zetten. En met een getekend zwaard kun je een heel realistisch gevecht aangaan met een vriend of vriendin. Maar ook voor praktische zaken kun je de tool inzetten. Denk aan een tour door je nieuwe woning of presentaties op locatie.
Facebook Messenger wordt verder ook uitgebreid met Spotify en Apple Music. Je hoeft de Messenger app daardoor niet meer te verlaten om je nieuwe nummer te kiezen. Samen muziek luisteren krijgt hiermee een nieuwe dimensie.
Binnenkort verschijnt er ook een enterprise-versie van het sociale netwerk onder de naam ‘Facebook Workplace’. Deze gaat de concurrentie aan met tools als Slack, HipChat, Microsoft Teams en Yammer. Het gebruik van Workplace is gratis. Wel moeten bedrijven betalen voor IT en admin tools of de integratie met andere tools. Maar de kosten hiervoor zijn lager dan bij een programma als Slack. Gaat de zakelijke markt overtuigd worden van Workplace? Wij zijn in ieder geval erg nieuwsgierig!
Meer weten?
Wil je op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact op,, volg ons op social media of stel je vraag per mail of telefoon. We horen graag van je!