28 mei 2020
Niels Voesenek
Natuurlijk wil je de lokale vindbaarheid van je bedrijf vergroten. Een logische eerste stap is dan aan de slag gaan met Google My Business. Daarmee krijg je, zoals Davey in zijn blog omschreef, een prominente positie in de zoekresultaten van Google op branded zoektermen. Daarnaast beschik je ook direct over een bedrijfslocatie in Google Maps. Maar hoe zit dat dan met Apple Maps?
Apple Maps is de eigen kaartendienst van Apple, oftewel de Google Maps variant van Apple. Deze kaartendienst is standaard aanwezig op elke iPhone, iPad, Mac en Apple Watch. Net als in Google Maps kun je in Apple Kaarten locaties opzoeken, navigeren, bedrijfsinformatie raadplegen en satellietbeelden bekijken.
Apple Maps Zakelijk
Leuk dat Apple Maps, zul je denken. Maar wat heb je eraan als bedrijf? Voice Search wordt steeds populairder. “Hey Google” en “Hey Alexa” hoor je nu ook, maar de bekendste is toch wel “Hey Siri”. En laat Siri nou net degene zijn die gebruik maakt van Apple Maps voor haar routes. Vraag je bijvoorbeeld aan Siri waar het dichtstbijzijnde tankstation is, dan wil je daar als eigenaar natuurlijk wel op gevonden worden.
Naast Siri maakt ook Safari, de browser van Apple, gebruik van deze navigatievorm. In de zoekbalk wordt namelijk vanuit zowel Siri als Apple Kaarten een suggestie gegeven. Belangrijk dus dat je daar in beeld komt!
Om aan te geven dat het daadwerkelijk jouw vestiging is, dien je, net als bij Google Maps, je locatie te verifiëren. Bij Maps Connect doe je dit door middel van het beantwoorden van een telefoontje. Dit kun je direct doen, maar ook op een later moment.
Om de bezoekers zo goed mogelijk de weg te wijzen, dien je op de kaart aan te geven waar de voordeur van het gebouw zit. De speld wordt automatisch geplaatst op het opgegeven adres, en vervolgens kun je zelf een klein beetje schuiven om je bezoekers zo goed mogelijk de weg te wijzen. Dit kun je ook op een later moment nog wijzigen.
Net als bij Google Maps kun je hier de openingstijden van je bedrijf invullen. Het voordeel bij Apple Maps is dat je op één dag twee openingstijden kunt invullen. Dit is handig wanneer het bedrijf bijvoorbeeld gesloten is tijdens de lunch. Dit extra veld kun je invullen nadat je op het plusje hebt geklikt achter de desbetreffende dag.
Voeg hier alle links toe die van toepassing zijn voor je bedrijf. Wanneer je een app hebt, kun je hier ook de link naar de App Store opgeven. Hierbij heb je echter geen vrijheid om Instagram, LinkedIn of andere kanalen te vermelden.
Apple Maps maakt geen gebruik van eigen recensies, zoals je wellicht gewend bent van Google My Business. Je hebt echter wel de mogelijkheid om beoordelingen te tonen. Een beoordeling met vijf sterren straalt natuurlijk een bepaalde betrouwbaarheid uit. Hiervoor kun je Yelp inschakelen. Het voordeel van Yelp is dat je hier de mogelijkheid hebt om afbeeldingen bij je bedrijfsinformatie toe te voegen.
Op de website van Yelp voor zakelijke accounts kun je eenvoudig je bedrijf aanmelden. Je zoekt je bedrijf op en claimt het. Wanneer je bedrijf nog niet vermeld wordt, zoals in de meeste gevallen, kun je zelf de gegevens van je bedrijf invullen. Vervolgens maak je een account aan en bevestig je deze door de verificatiemail.
Je hebt nu de trotse bezitter van een Yelp-account! En dan komt het leukste gedeelte, want dan ben je er nog niet. Er is namelijk voldoende ruimte om je account persoonlijker te maken. Denk aan het toevoegen van je producten/diensten, foto’s en je het bedrijfsverhaal.
Kom je er zelf niet uit of kun je wel wat hulp gebruiken? Onze SEO-specialisten helpen je graag!