fbpx
Home Blogs 8 redenen om als interim online marketeer bij een bureau in dienst te gaan

8 redenen om als interim online marketeer bij een bureau in dienst te gaan

7 maart 2015

In de zomer van 2016 ben ik bij Online Marketeers in Breda gestart als interim online marketeer. Toen waren we nog met een clubje van vijf. We zijn nu zo’n anderhalf jaar verder. Tussenstand: 12 collega’s en 2 nieuwe vestigingen in Amsterdam en Den Haag.

Think Yellow is hard aan het groeien en wij zijn op zoek naar de pareltjes onder de online marketeers. Nu heb je misschien je vraagtekens of twijfels bij een interim functie. In mijn blog deel ik mijn ervaring en lees je wat ik zo leuk vind aan de functie ‘interim online marketeer’.

1. Veelzijdig en uitdagend werk

Open deur: “Elke werkweek is anders…”, maar dat roept natuurlijk iedere werkgever! En zeg nou zelf: “Elke week is hier hetzelfde” triggert nét even minder… Dus waarom bij ons dan wel?

Gemiddeld werk je als online marketeer bij Online Marketeers voor twee tot vier opdrachtgevers in de week – vaak op locatie bij de opdrachtgever. De organisaties variëren van branche, grootte en online marketing vraagstuk. Op maandag werk je bijvoorbeeld als online marketeer voor een MKB+ klant in Rotterdam, op dinsdag en woensdag ben je adviseur bij een mid-corporate en op donderdag vervang je tijdelijk een online marketeer die met zwangerschapsverlof is.

En dat steeds op een andere (bereikbare) locatie. Vergt wat van je reislust, maar geen paniek, er is altijd een Mini beschikbaar die jou van A naar B brengt.

2. Ontwikkeling van kennis, vaardigheden en competenties

Je leercurve is als de Mount Everest: in korte tijd vergroot je je kennis, ervaring en skills. Behalve learning on the job, leer je ook veel van je collega’s. Op vrijdag komen we met het hele team samen op ons eigen kantoor. Samen werken we aan klantcases, bouwen we verder aan vernieuwing en verbetering én worden we samen slimmer tijdens de kennissessies.

Deze intensieve dagen geven je dan ook veel energie. Omdat de boog de hele week gespannen heeft gestaan, is het om 16.30 uur (en ook geen minuut later…) tijd om stoom af te blazen tijdens onze inmiddels memorabele vrijmibo.

Regelmatig stappen we uit de achtbaan en organiseren wij een “groeidag”. Deze dag staat in het teken van professionele en persoonlijke groei. Uiteraard sluiten we de groeidag ontspannen af met een gezellige borrel of een lekkere hap.

Als kers op de taart stellen wij ook een groeipotje beschikbaar. Dit groeipotje wordt ieder jaar met een X bedrag aangevuld. Met dit potje kun je bijvoorbeeld een interessant congres bijwonen, zoals Friends of Search waar collega’s Dennis en Krijn aanwezig waren. Liever aan je Photoshop skills werken? Dat kan ook, jij bepaalt waaraan je je potje besteedt.

3. Veel vrijheid en zelfstandigheid

Nog een open deur: ik krijg als interim online marketeer veel vrijheid, zelfstandigheid en de ruimte om mijn rol zelf in te vullen. Als interimmer kun je eigen initiatief nemen en experimenteren wordt altijd aangemoedigd. Bij opdrachtgevers neem jij de lead en dit gaat soms gepaard met vallen en opstaan… Maar je staat er nooit alleen voor, want je kunt altijd terugvallen op je collega’s.

4. Groot en divers netwerk

Slecht in namen onthouden? Dan is er werk aan de winkel, want je leert veel – heel veel – nieuwe mensen kennen. Behalve bij ons (wij verwelkomen minimaal één nieuwe collega per maand), krijg je ook bij opdrachtgevers een hoop nieuwe collega’s erbij. Dit maakt het werk als interim online marketeer nóg leuker. Binnen no time groeit je netwerk.

5. Sterk CV

In een hele korte tijd bouw je een ijzersterk CV op. Punt.

6. Wel de lusten, niet de lasten

Collega’s zie je niet zo vaak, maar als je je collega’s ziet is het leuk, idem voor opdrachtgevers. Maar dat niet alleen… Je rol als interim online marketeer komt dicht in de buurt van de rol als freelancer. Alleen hoef je je als interimmer niet druk te maken om het binnenhalen van opdrachten en/of een onregelmatig inkomen. Hoe fijn is dat? Trouwens… als je een opdracht binnenhaalt dan staat er ook iets leuks tegenover!

7. (Meer dan) een kijkje in de keuken

Iedere organisatie is anders en heeft haar eigen bedrijfsvoering, doelstellingen, uitdagingen, organisatiestructuur, blinde vlek, enzovoorts. Dit is vaak een uitdaging, want er is geen one size fits all online marketing strategie of uitvoering. Maar stiekem ben ik ook heel nieuwsgierig hoe het eraan toe gaat bij ‘een ander’, want het is fascinerend en leerzaam tegelijk.

Er is overigens niks mis met een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Sterker nog, het is een onmisbare eigenschap voor een (interim) online marketeer. Je wilt nieuwe wegen ontdekken, je stapt makkelijker over bepaalde angsten heen en je stimuleert jezelf (en je omgeving) om out-of-the-box te denken.

8. Concept ‘op locatie’

Wij zijn ervan overtuigd dat online marketing meer is dan op afstand SEO en SEA regelen voor klanten. Door op locatie te werken leer je de organisatie sneller, maar vooral beter kennen. Je ziet sneller kansen, je hoort het laatste nieuws, je kunt sneller inspelen op bepaalde situaties en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wij zijn aanwezig, stropen onze mouwen op en helpen opdrachtgevers om hun online marketing naar een next level te brengen!

Word jij mijn nieuwe collega?

Alleen maar voordelen? Nee hoor, daarover hoeven we niet spastisch te doen… Het is hier hard werken en (samen) gaan we regelmatig onderuit. Bovendien moet je er wel tegen kunnen om je functioneringsgesprek te voeren in een groep van 10 collega’s en lijkt het hier af en toe net een circus gezien het aantal ballen dat je in de lucht moet kunnen houden.

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Ben jij die ambitieuze online marketeer die zijn/haar mannetje staat bij onze klanten? Durf jij onderuit te gaan (en weer op te staan)? Dan is ons snelgroeiende team dé plek die jou van inspiratie, plezier en collegialiteit kan voorzien. Check hier onze vacatures voor onze vestigingen in Amsterdam, Breda en Den Haag. Wie weet: tot snel!