5 juli 2017
Als ondernemer en marketeer kun je niet meer om social media heen. Social media geeft je als bedrijf de mogelijkheid om je te verbinden met leads en klanten en om je zichtbaarheid te vergroten bij precies de juiste doelgroep. Een van de mogelijkheden om je naamsbekendheid en bereik te vergroten is Facebook advertising. Met meer dan tien miljoen actieve Facebook gebruikers in Nederland maken veel bedrijven hier al gebruik van. Grote kans dat ook jij Facebook advertising inzet. Maar gebruik je al de juiste tools en functies om je advertenties optimaal in te zetten en het maximale uit jouw campagne te halen?
Als beheerder van een bedrijfspagina zie je ze vast weleens voorbijkomen – jouw eigen posts met daaronder ‘bericht promoten’. Lijkt een gemakkelijke manier om snel een grote groep mensen te bereiken, maar als je resultaten verwacht die écht wat voor je bedrijf doen, zoals meer websitebezoekers en conversiegroei, kom je bedrogen uit. Facebook richt zich bij ‘bericht promoten’ namelijk niet op conversies en verkeer naar je website, maar op betrokkenheid zoals likes en reacties. En dat terwijl jouw doel meer converterende websitebezoekers is. Daarnaast kun jij je via deze weg maar op één beperkte doelgroep richten. Hoe je Facebook advertising dan wél in moet zetten? Dat leg ik je uit.
Je kunt op verschillende manieren adverteren op Facebook. Naast ‘bericht promoten’ zijn er twee andere alternatieven: Facebook advertentiebeheer en Facebook Power Editor. Advertentiebeheer geeft je al meer advertentiemogelijkheden qua budget, planning en media, maar de Power Editor is de meest uitgebreide advertising tool die Facebook te bieden heeft. Hierbij heb je keuze uit alle type advertenties, alle opties voor het optimaliseren van je advertenties, de mogelijkheid om A/B testen uit te voeren en je kunt je richten op de meest specifieke doelgroepen. Zet je regelmatig Facebook advertising in, dan raad ik je zeker aan om de Power Editor te gebruiken.
Met Facebook Power Editor kun je effectieve advertenties maken. Maar niet iedereen is op de hoogte van alle opties die de tool te bieden heeft. Wedden dat jij nog geen gebruik maakt van deze zes functies die je waarschijnlijk heel veel tijd besparen en meer inzichten geeft?
1. A/B testen op advertentieset niveau
Met de nieuwe A/B test functie maakt Facebook het mogelijk om meerdere versies van een advertentie en verschillende doelgroepen te testen. Je kunt hierbij experimenteren welke advertentie het beste scoort bij meerdere doelgroepen. Zelf analyseren welke advertentie beter presteert is niet nodig, dit doet Facebook voor je. Na twee dagen wordt de advertentie die het minst oplevert uitgezet en wordt het resterende budget ingezet op de best lopende advertentie.
Om te kunnen splittesten in de Power Editor dien je een van de volgende drie campagnedoelstellingen te kiezen: Conversies, Appinstallaties of Leads genereren.
2. Splittesten met afbeeldingen op advertentieniveau
Naast het splittesten van doelgroep, plaatsingen en campagne doelstellingen is het ook mogelijk om te testen met verschillende afbeeldingen. Wanneer je een extra afbeelding toevoegt aan je advertentie maakt Facebook automatisch een tweede versie. Na twee dagen bepaalt Facebook weer welke versie het best scoort en wordt de andere uitgezet. Een kleine moeite voor nóg betere resultaten!
3. Grote doelgroepen opsplitsen in een paar klikken
Als je een grote doelgroep hebt, geeft Facebook je de kans om deze op te splitsen in slechts een paar klikken. Dit kan op basis van leeftijd en geslacht. Heel handig om te kunnen meten bij welke doelgroep je advertentie beter scoort! Deze optie vind je op advertentieset niveau. Selecteer de juiste campagne, klik op het pijltje naast ‘Kopie maken’ en kies voor ‘Doelgroepen splitsen’. Let wel op dat je hierdoor meerdere advertentiesets creëert en daarmee dubbel zoveel budget. Wil je dit niet, pas dan het budget aan per advertentieset.
4. Bekijk Power Editor Performance inzichten
In advertentiebeheer vind je uitgebreide statistieken en resultaten van je campagnes. Deze resultaten worden overzichtelijk weergegeven in kolommen. Maar wist je dat je nóg meer inzichten over de bereikte doelgroep van je campagne kunt vinden? Als je met je muis op de campagnenaam staat, verschijnt de functie ‘Statistieken bekijken’. Als je hierop klikt kun je naast de prestatie van de campagne ook demografische gegevens vinden (zoals de leeftijden van de bereikte doelgroep) en de resultaten van de plaatsingen (prestaties van de campagne op Instagram en Audience Network – externe apps en websites).
5. Nóg specifieker targeten door je doelgroep te verkleinen
Binnen Facebook advertising zijn er enorm veel targetingmogelijkheden. Facebook-gebruikers delen (onbewust) erg veel informatie met Facebook. Deze gegevens kunnen adverteerders gebruiken om zich heel specifiek te kunnen richten op de juiste doelgroep. Zo kun je al targeten op demografische en geografische gegevens, maar ook op basis van interesses en gedrag. Look-a-like audiences is ook een mogelijkheid om in te zetten, maar hierover lees je in de blog van Isabeau. Toch blijft er vaak een te grote doelgroep over omdat alle kenmerken bij elkaar opgeteld worden. De functie ‘Doelgroep verkleinen’ biedt hierbij de oplossing.
Stel dat ik graag inschrijvingen voor een social mediatraining zou willen krijgen door middel van een advertentie. Dan kan ik bijvoorbeeld marketeers en eigenaren van bedrijven targeten die óók interesse in social media marketing en social media training hebben:
6. Maak gebruik van uitgebreide campagnenamen om ze te identificeren
Als meerdere personen een advertentieaccount beheren, is het handig om informatie in de campagnenaam te zetten zodat collega’s gelijk zien om welke campagne het gaat. Met een duidelijke schematische naamgeving ben je in staat om gemakkelijker en sneller bij te sturen, te analyseren en resultaten te rapporteren. Facebook maakt het heel eenvoudig om je campagnes te hernoemen: selecteer de juiste campagne, advertentieset of advertentie, klik op ‘Snelle bewerking’ en selecteer ‘Naam bewerken’. Van daaruit kan je alle beschikbare velden invullen om een zo duidelijk mogelijke beschrijving aan je campagne te geven.
Met deze Facebook Power Editor hacks kun je je campagnes voortaan nog efficiënter inzetten en beheren. Het gebruiken van deze functies helpt je om jouw advertenties sneller en beter in te richten. Zo heb je meer tijd om de strategie en customer journey van jouw Facebook advertising doelgroep uit te werken! Nog niet begonnen met adverteren of wil jij graag weten hoe je de meest effectieve advertentiecampagnes kan creëren voor jouw bedrijf? Aarzel niet en trek op tijd aan de bel. Wij helpen je graag verder!