fbpx
Home Blogs 4 tips voor verbinding met je doelgroep rondom de feestdagen

4 tips voor verbinding met je doelgroep rondom de feestdagen

1 december 2022

De laatste blaadjes vallen van de bomen en onze uitgeholde pompoenen zijn weer opgeruimd. Tijd om uit te kijken naar de volgende feestelijke momenten op de kalender! Deze laatste maand zit bomvol interessante momenten om extra verbinding op te zoeken met je doelgroep. Inspiratie nodig? Wij geven je vier tips die je kunt implementeren in jouw marketingstrategie. 

Verbinding met je doelgroep rondom de feestdagen

1: Human to human marketing

Als er een periode is die in het teken staat van menselijke verbinding, dan is het wel tijdens de feestdagen. Connect met je doelgroep door middel van (kleine) geschenken, kortingen of bijzondere ‘limited edition’ producten. Houd deze verbinding warm door interactie op te zoeken met je volgers op social media en laat vooral de gezichten zien achter jouw organisatie.

2: “Fijne kerst” of “Fijne feestdagen”

Iemands geloofsovertuiging kan een grote rol spelen in hun consumentengedrag (bron). Wie geen kerst viert zal misschien weinig tot geen verbinding voelen met jouw merk wanneer je je volgers een “fijne kerst” wenst. Misschien kom je er juist achter dat een algemenere wens zoals “fijne feestdagen” nét iets beter aansluit. Onthoud ook dat misschien niet iedereen dit jaar kerst kan vieren met familie. Gebruik daarom inclusieve taal die iedereen betrokken en welkom laat voelen.

3: Houd rekening met lokale tradities

Opereert jouw organisatie in meerdere landen? Houd dan rekening met de lokale tradities en omstandigheden in elke regio. In Nederland hebben we een winterse kerst, maar die in Australië is bijvoorbeeld ontzettend zomers. Winterse beelden van haardvuren en warme chocolademelk zullen daarom niet heel relevant zijn in die laatste context. Via sommige kanalen, zoals social media advertising, houd je hier gemakkelijk rekening mee door teksten en beelden van jouw advertenties aan te passen per regio, zodat deze zo veel mogelijk overeenkomen met de plek waarin ze worden bekeken.

4: Val op met een merkbeleving

Breng (potentiële) klanten in contact met jouw merk door sociale ervaringen te creëren. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van Augmented Reality experiences en shareable content. Zo val je op tijdens competitieve marketingperiodes zoals de feestdagen. Denk bijvoorbeeld aan Spotify’s jaarlijkse Wrapped campagne, waarin gebruikers hun persoonlijke luistergedrag massaal delen op sociale media. Of de IKEA Place app, die gebruikers een virtuele kerstboom in huis laat plaatsen voor ze een echte variant aanschaffen.

IKEA kerstboom app
IKEA's 'Place' app

Is het de investering waard?

Meeslepende merkbelevingen en talloze social shares klinken natuurlijk ontzettend verleidelijk, maar zijn campagnes tijdens de feestdagen überhaupt de moeite waard? De prijs van (digitale) advertenties stijgt namelijk aanzienlijk in dit laatste kwartaal. Overweeg daarom wat jouw (online) zichtbaarheid rondom de feestdagen opbrengt in verhouding tot de kosten die daar tegenover kunnen staan. Waarom dan wél adverteren tijdens de feestdagen? Jouw advertenties worden tijdens deze periode meer bekeken door mensen die in de stemming zijn om geld uit te geven. Met een sterke campagne rondom de feestdagen kan je van die toegenomen vraag juíst profiteren.

Foto van Tijs

Tijs

Strategy Director

Écht impact maken op je doelgroep?

Contact met Tijs