4 januari 2018
De populariteit van Instagram neemt hard toe. En mocht je nog geen gebruik maken van Instagram-advertenties, dan is dit hét moment om in te stappen. Lees hier hoe je Instagram-advertenties slim inzet voor jouw marketingdoelen!
Even mooie foto’s kijken voordat je gaat slapen. Inspiratie opdoen voor die aankomende vakantie, de inrichting van je woning, of een hippe lunchroom in de buurt. Voor veel van de 2,3 miljoen Nederlandse gebruikers werkt Instagram verslavend. En de populariteit van het medium neemt hard toe. Eind januari 2016 is het aantal dagelijkse Instagram-gebruikers in Nederland gestegen met 37% ten opzichte van 2015. En heeft het medium al meer dagelijkse gebruikers (992.000) dan Twitter (864.000). Dit is Instagram for Business:
Je kunt op Instagram kiezen uit verschillende soorten advertenties en advertentiedoelen. Denk goed na over je campagnedoelen vóórdat je voor een bepaald soort advertentie kiest en zorg dat ze bij elkaar aansluiten. Twijfel je tussen twee campagnetypes? Test ze dan om erachter te komen wat het beste resultaat oplevert.
Instagramadvertenties stel je in via je Facebook Advertentie-account. Wil je advertentiecampagnes inrichten op zowel Facebook én Instagram? Richt dan tóch twee verschillende campagnes in. Zo houdt je campagneresultaten gescheiden en is het eenvoudiger om je budget bij te stellen op basis van prestaties op beide platforms. Vanuit Facebook worden je advertenties standaard weergegeven op alle locaties (desktop news feed, mobile news feed, rechterkolom en doelgroepnetwerk). Zet deze uit als je alleen op instagram wilt adverteren.
Instagram is exclusief gemaakt voor mobiel gebruik. Hanteer dus een andere strategie dan op Facebook, want er is minder ruimte voor tekst en uitleg. Zorg ervoor dat de website achter je Instagram-advertentie (waar je naartoe linkt) mobielvriendelijk ofwel responsive is, omdat je advertenties alleen op mobiele apparaten getoond worden.
Instagram is een visueel medium. Gericht op echte fotografie, inspiratie en creativiteit. Neem dit mee in je advertentiestrategie. Analyseer wie je publiek is en welke accounts zij volgen. Wat ziet jouw publiek graag voorbij komen in een nieuwsfeed? Welke accounts volgen ze al en wat trekt ze daarin aan? Hoe kun jij jouw content daar op laten aansluiten, en op de juiste manier eruit laten springen?
De carrousel-advertentie (zie het voorbeeld hieronder) is er bij uitstek één waarbij je je creativiteit de vrije loop kunt laten. Hiermee kun je maximaal gebruik maken van creatief beeldmateriaal. Hoe werkt deze advertentie? In eerste instantie is er één afbeelding zichtbaar in je nieuwsfeed. Door te swipen (het beeld te verslepen) komen de afbeeldingen stuk voor stuk in beeld. Zo is het mogelijk om de beelden speels op elkaar aan te laten sluiten of in een panoramavorm weer te geven. Maak optimaal gebruik van deze advertentievorm door:
Wist je dat: het in je voordeel is als je advertentiepubliek zelf een handeling moet uitvoeren om de complete advertentie zichtbaar te maken? Iemand die zelf ergens moeite voor moet doen, waardeert het daarna hoger, dan wanneer er geen moeite voor gedaan wordt. Denk bijvoorbeeld aan je diploma waar je zo hard voor gewerkt hebt, je IKEA-meubels die je zelf in elkaar gezet hebt, of de auto die je zelf gerepareerd hebt. Zorg voor een goede opbouw in je advertentiebeelden, dan is het gevoel van voldoening, wanneer je de hele reeks gezien hebt, groter. Dat ervaren we bijvoorbeeld ook bij de advertentie van GMC hieronder:
Het Nike Lab ging nog een stapje verder met het carrousel-effect, en liet het zelfs terugkomen in de nieuwsfeed. Een leuke manier van originele en creatieve Instagram-marketing:
Tip: wacht niet langer! Je hebt nu het voordeel dat de advertenties relatief nieuw zijn en de massa ze nog niet gebruikt. Daardoor zijn ze relatief goedkoop. Instagram werkt bovendien hard aan de weg: binnenkort worden er nieuwe functies beschikbaar gesteld zoals een directe contactknop voor bedrijven, interessante statistieken en dynamische remarketing tools. Lees meer over de aangekondigde updates in deze blog van Marketingfacts.nl.