Home Cases -7% CPM door slimme social media A/B test – Transdev

-7% CPM door slimme social media A/B test

Transdev | Social media

Project & de klant

Klant: Transdev Jaar: 2025
Wat hebben wij gedaan:

Transdev is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Actief onder bekende merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles, Transdev voertuigen vind je door het hele land.

De vraag van Transdev

“Met de @Transdev app plannen reizigers makkelijk zelf hun reis. We willen social media inzetten om de app onder de aandacht te brengen bij onze doelgroep. Welk type content kunnen we daarvoor het beste inzetten? Wat sluit het beste aan bij onze doelgroep en levert de beste resultaten op? Met als KPI’s: bereik en betrokkenheid.”

Resultaat

Minstens 150x lagere kosten per betrokkenheid

De A/B test laat zien dat authentieke video’s beter aansluiten bij de doelgroep dan statische stockbeelden. De kosten per betrokkenheid zijn aanzienlijk lager: minstens 150x voor alle video’s die we hebben getest, met uitschieters naar 300x goedkoper.

Tot 7% goedkoper inkopen CPM

De CPM (kosten per 1.000 impressies) is overwegend lager bij het gebruik van een video dan bij een afbeelding; in deze A/B test tot wel 7 procent.

Video’s voor social media

We maakten een serie authentieke video’s voor gebruik op Instagram en Facebook. Dankzij onze strakke voorbereiding en hands-on aanpak creëerden we deze serie in no time.

Authentieke content werkt het beste

De A/B test laat duidelijk zien dat authentieke content, in de vorm van korte video’s, het beste aansluit bij de doelgroep. De insteek van de boodschap (positief of negatief) had minder invloed op de resultaten dan de vorm van de content. Deze learnings gebruiken we om de social media campagnes van Transdev nog effectiever te maken.

Aanpak

  1. We formuleren welke boodschappen én welke contentvormen waarschijnlijk het beste aansluiten bij de doelgroep.
  2. Met deze input creëren onze social media specialisten verschillende varianten voor de advertenties op Meta.
  3. Om het mediabudget voor de social campagne effectief in te kunnen zetten, starten we eerst diverse A/B tests op met een klein deel van het budget. Met als KPI’s: bereik en betrokkenheid.
  4. We testen de contentvorm: sluit een afbeelding of een video beter aan bij de doelgroep? Ook testen we de inhoud van de content: werkt een positieve of negatieve framing van de boodschap beter?
  5. Na een korte looptijd van 3 weken evalueren we de resultaten. De test had een betrouwbaarheidspercentage van minstens 95. De learnings bespreken we met Transdev.
  6. Op basis van de resultaten passen we onze campagnes aan met de contentvorm en framing die het meeste impact geeft op onze KPI’s.
"We zijn blij met de manier waarop Think Yellow onze vraag vertaald heeft naar een creatieve en praktische aanpak. Uit de resultaten blijkt dat de authentieke video’s onze doelgroepen aanspreken. Think Yellow denkt mee en schakelt snel."

Anna Ypma

Senior Marketeer & Projectmanager Transdev

Meer cases

Havenbedrijf Rotterdam | Grootscheepse personeelswerving

Verzet de bakens

In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam hebben we een opvallende, nieuwe campagne uitgerold om nieuwe medewerkers te werven: ‘Come. Grow. Go.’ Door getalenteerd en enthousiast personeel te werven, bouwt Havenbedrijf Rotterdam aan de haven van morgen. Think Yellow heeft hiervoor de campagne: ‘Come. Grow. Go.’ ontwikkeld. Met deze campagne…

Bekijk de case

Gemeente Den Haag | Eerste Hulp Bij Eenzaamheid-campagne

E.H.B.E.

Eenzaamheid is lang niet altijd een probleem van ouderen met weinig familie en vrienden. Ook jongeren kunnen eenzaamheid ervaren en andere mensen in jouw directe omgeving. Om meer bewustzijn te creëren voor dit onderwerp zetten wij een campagne op voor de gemeente Den Haag om de strijd aan…

Bekijk de case

IE Platform | Campagne

IE, de kroon op je werk

Ondernemend Nederland is zich niet voldoende bewust van het belang en de mogelijkheden van Intellectueel Eigendom (IE). Slechts 2% van de Nederlandse ondernemers heeft het IE-recht vastgelegd; 98% dus (nog) niet. Daarom lanceert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in samenwerking met Octrooicentrum Nederland, Benelux Office for…

Bekijk de case

Hulpmiddelenbezorgd.nl | Introductiecampagne van een nieuw CB label

Zorg voor een nieuw label

CB is één van de grootste (logistieke) dienstverleners in Nederland en zorgt dagelijks voor slimme logistieke oplossingen voor healthcare, media en fashion. Eerder lanceerde CB als spin-off het label Hulpmiddelbezorgd.nl, waarmee zij de distributie van medische hulpmiddelen toevoegen aan hun logistieke apparaat. Een nieuw label vraagt natuurlijk om…

Bekijk de case
Bekijk alle cases

We horen graag jouw verhaal!

Laat je gegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.