Swinkels Family Brewers | Employer Branding
Hoe realiseren we een employer brand dat de onderlinge band en het Swinkels Family Brewers gevoel versterkt, én dat de aantrekkingskracht van Swinkels Family Brewers als werkgever vergroot?
Swinkels Family Brewers heeft de afgelopen jaren haar strategische positie op de biermarkt versterkt met onder andere de verwerving van de (familie) Brouwerij Palm en de nieuwe activiteiten op het gebied van kleinere en specialistische bieren. Daarbij gaat Swinkels Family Brewers doordacht te werk. Swinkels Family Brewers richt zich voor de groei alleen op brouwerijen en bedrijven die goed passen bij de sterke familiecultuur van het concern. De integratie van alle brouwerijen met elk hun eigen biermerken is een mooie uitdaging. Verschillende culturen moeten samengesmeed worden tot één. Gelukkig zijn er in de kern veel overeenkomsten: de overheersende familiecultuur is een sterk fundament.
Een extra uitdaging bij het ontwikkelen van het employer brand was het laden van het Swinkels Family Brewers merk. De strategische keuzes hadden namelijk ook gevolgen gehad voor de concernnaam: Bavaria werd Swinkels Family Brewers. Dat moest nog even landen bij (potentiële) medewerkers. En ook in de markt was Swinkels Family Brewers nog niet zo bekend. Kortom, genoeg ambitie en genoeg uitdagingen. Precies waar wij blij van worden.
Met een team van HR en communicatie-experts van de Belgische en Nederlandse brouwerijen brachten we de verschillende employee journeys (per land, per brouwerij en per functie) in kaart. Daarnaast combineerden we bestaand marktonderzoek met eigen onderzoek om een scherp beeld te vormen van de werkgeversidentiteit en het huidige werkgeversimago van Swinkels Family Brewers. Samen met de ambities vormde dit het startpunt voor de ontwikkeling van de employer value proposition (EVP).
In een aantal sessies ontwikkelden we een sterk en onderscheidend employer value proposition waar elke brouwerij de ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Tenslotte is dat wat het familiegevoel van Swinkels Family Brewers betekent: een sterke gemeenschappelijke band. Gedreven door dezelfde principes en de passie voor het brouwen van bier, waar ook plaats is voor het eigen karakter. Net als in een echte familie.
De employer value proposition werkten we uit in een creatief concept, samen met een plan voor de uitrol van het employer brand. Met concrete uitwerkingen voor de ideale employer journey, van recruitmentmarketing tot employer engagement. Zo zetten we het employer brand van Swinkels Family Brewers sterker dan ooit op de kaart. Ready for the next generation.
Think Yellow nam ons tijdens energieke sprints aan de hand. Zo realiseerden we een creatief concept, heldere merkbelofte en bouwden aan impactvolle campagnes. Resultaat: een onderscheidend, employer brand dat breed gedragen wordt door al onze brouwerijen.
Jeroen Straathof