fbpx
Home Blogs The Cranberry Company: branding volgens het boekje

The Cranberry Company: branding volgens het boekje

31 januari 2018

Bart Crouwers is gestart met een uniek biologisch cranberrybedrijf in het Groene Hart. Een bedrijf met een bijzonder en duurzaam verhaal. Think Yellow bedacht voor hem een merknaam, branding, slogan en huisstijl die zijn verhaal perfect weergeven en versterken.

B&W in de weilanden

Weilanden, riet en slootjes, dit is het oer-Hollandse landschap van het Groene Hart. Op deze mooie zomerse septemberdag in 2017 zitten burgemeesters en wethouders van de gemeenten Woerden, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Zuidplas, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard op bankjes in het weiland waar biologische cranberry’s worden geteeld én de natuur alle ruimte krijgt. Voor de groep staat de oprichter van The Cranberry Company, Bart Crouwers. Achter hem hangt een spandoek met zijn bedrijfslogo en slogan, Farming with nature.

Crouwers was de jaren ervoor wethouder in Vlist en besefte dat de landbouw in het veengebied dringend vernieuwingen nodig had. Landbouw en natuurbeheer moesten weer hand in hand gaan, verdere bodemdaling moest worden gestopt. Hij wil met biologische cranberryteelt laten zien dat dat mogelijk is. De bestuurders luisteren geboeid en zien waar het allemaal om gaat.

Superfood uit de polder

Anderhalf jaar daarvoor klopte Crouwers aan bij Think Yellow. Hij startte met het grootste cranberrybedrijf van Nederland. Vrijwel alle cranberry’s in Nederland worden geïmporteerd, terwijl de marktvraag alleen maar toeneemt voor het supergezonde product. Hij zag een kans voor de weilanden in de buurt van Vlist waar cranberryteelt mogelijk zou moeten zijn. Bovendien, net zo belangrijk als de marktkansen, kan de bes biologisch worden geteeld in een omgeving waar natuur alle ruimte krijgt. De akkers en omliggende sloten zullen straks wemelen van nieuwe bewoners: planten, vissen, kikkers, insecten en weidevogels.

Pionieren & storytelling

Alles is nieuw en onontgonnen terrein voor hem. Bovendien heeft niemand in Nederland ervaring met grootschalige teelt van cranberry’s. Daarom haalt hij advies en kennis over de hele wereld. Zo skypet hij met een Amerikaanse professor over biologische onkruidbestrijding. Afijn, na maanden voorbereidingen gaan eind 2016 en begin 2017 maar liefst 400.000 plantjes de grond in; de eerste serieuze oogst volgt in 2019. Terug naar onze ontmoeting: hij wil dat Think Yellow meedenkt over de communicatie! Wat is er nodig? Hij geeft aan dat zijn nieuwe bedrijf/merk een duidelijk, maar ook een veelomvattend verhaal wil vertellen. Crouwers hierover:

‘Mijn onderneming levert (straks) niet alleen cranberry’s, maar heeft ook een boodschap over de combinatie van fruitteelt, natuurbeheer, duurzaam bodemgebruik en nieuwe kansen voor een kwetsbare veenpolder. Ik wil graag dat mijn onderneming op allerlei manieren die boodschappen uitdraagt.’

Voordat Crouwers wethouder werd, werkte hij in de communicatie. Hij beseft goed dat hij het niet alleen redt met een verhaal. Een nieuwe naam, slogan en stijl heeft hij nodig. Juist die elementen kunnen ervoor zorgen dat zijn verhaal sneller en beter landt bij zijn zeer uiteenlopende stakeholders: van gemeente tot Albert Heijn. Think Yellow duikt in de wereld van cranberry’s, marketing van superfoods en de ambities van het bedrijf. We concentreren ons eerst op een nieuwe naam en slogan. De naam moet glashelder zijn – hij heeft niet het budget om een fantasievolle naam te gaan laden. Daarnaast zijn er de andere communicatie-ambities en doelen. In de brainstorms maken we lijsten met naamvoorstellen die diverse elementen met elkaar in meer of mindere mate verenigen.

Maak kennis met The Cranberry Company

Zijn bedrijf is uniek in Nederland en ver daarbuiten. Dat vertrekpunt was voor ons de aanleiding om hoog in te zetten met de nieuwe merknaam. We claimen met de naam een hele categorie: The Cranberry Company (TCC). Een eenvoudige naam die glashelder weergeeft waar het om gaat en tegelijkertijd getuigt van veel zelfvertrouwen. Dit is het bedrijf voor cranberry’s….en daar is niks aan gelogen. Vonden wij en dat vond ook Crouwers die vrijwel direct voor deze naam koos, uit een shortlist van 5. Maar wat ontbreekt in de bedrijfsnaam is de ambitie waarmee het bedrijf in het leven staat. Dat moest worden verwoord in de slogan. Natuur, duurzaam, landbouw en innovatie zijn steekwoorden die op tafel lagen. Hoe de slogan tot stand kwam, weet ik niet exact meer. Maar feitelijk zijn het woorden die Crouwers zelf min of meer voortdurend gebruikte tijdens een overleg, maar dan in het Nederlands: Farming with nature! We hebben de juiste combi te pakken. We zijn op weg!

Frisse vormen en kleuren

Een merknaam, slogan en dan natuurlijk een huisstijl. Ook hier zijn we dichtbij de kernwaarden van het bedrijf gebleven. De bedrijfsnaam is al erg ‘ what you see is what you get’. De vormentaal sluit daar direct op aan. De zon en de cranberry, dat wordt hier letterlijk verbeeld. Plus de kleuren van de bes en de natuur. Eigentijds, fris en toegankelijk zijn de bijpassende begrippen van de vormgever.

Nog even geduld!

De ambities, het verhaal en de energie van Crouwers en partner is heel duidelijk overgekomen met de introductie van The Cranberry Company, zo geeft hij aan. Of het nu gaat om omwonenden of media, ze hebben razendsnel opgepikt waar het bij The Cranberry Company omgaat. Maar TCC is ook een verhaal van de lange termijn; het duurt nog jaren voordat er sprake is van een forse oogst. Het verhaal moet hij dus levend houden. Hoe doet hij dat?

‘Met de communicatie gedurende die jaren wil ik bereiken dat het verhaal levend blijft, dat ik ook mijn doelgroepen nieuwsgierig maak en kan boeien met elke volgende stap in de ontwikkeling. Als straks de eerste oogst van het veld komt en de natuur volop is ontwikkeld, moet dat geen verrassing zijn. De website houd ik levend, ik Twitter regelmatig over allerlei nieuwtjes en verstuur vier keer per jaar een nieuwsbrief. Essentieel is dat ik voortdurend mijn database met contacten bijwerk. Contacten die ik ontmoet tijdens presentaties in de agrarische sector en ook voor Rotary-clubs. Daarnaast heb ik fruitinkopers, ecologen én andere geïnteresseerden rondleidingen gegeven en een Open Dag georganiseerd. Steeds meer mensen kennen ons bedrijf!’

Klanten staan klaar

Als hij de voorzichtige balans opmaakt, stelt hij vast dat ze goede stappen hebben genomen. In de eerste plaats natuurlijk de durf om iets nieuws te gaan doen en daarna het volhardend uitdragen van het merkverhaal. Inmiddels staan ook een enkele grote potentiële afnemers klaar. Nog even geduld, dames en heren! De cranberry’s hebben tijd nodig. In de tussentijd krijgt de natuur alle ruimte!

Meer weten?

Bezoek www.thecranberrycompany.nl! Ben je nieuwsgierig wat Think Yellow voor jou kan betekenen op het gebied van huisstijlontwikkeling en branding? Neem contact op, volg ons op social media of stel je vraag per mail of telefoon. We horen graag van je!