Blind staren op de open-ratio
Waar iedereen ontzettend nieuwsgierig naar is en meteen wil weten is de open-ratio. De open-ratio is het percentage van het aantal mensen uit jouw verzendlijst dat de nieuwsbrief heeft geopend. Het ligt aan het type bedrijf dat de nieuwsbrief verzendt en de relevantie van de verzendlijst hoe hoog dit percentage ligt. Een vereniging waar iedereen nauw bij betrokken is scoort namelijk hoger dan een webwinkel waarvoor iedereen zich klakkeloos inschrijft.
Veel mailprogramma’s verstoppen de unieke code, waarmee ze het aantal ‘opens’ meten, in een afbeelding. Let er daarom op dat de open-ratio vaak iets hoger ligt dan daadwerkelijk wordt weergegeven. Dit komt vooral doordat mensen de afbeeldingen van een nieuwsbrief niet downloaden of de nieuwsbrief niet goed open klikken. Vaak is een gemiddelde tussen 20% – 40% een heel mooi resultaat. Wil je de open-ratio verhogen? Dat lukt het beste door gebruik te maken van A/B-testen, maar hier kom ik later in deze blog nog wat uitgebreider op terug.
Vergeet ook niet naar de bounce-ratio van een campagne te kijken. Dit zijn het aantal verzendingen die meteen terugkomen, nadat deze zijn uitgestuurd. Hierdoor loop je een gedeelte van je doelgroep mis. Door je bounce te analyseren kan je achterhalen welke foutieve e-mailadressen in je verzendlijst verstopt zitten. Deze informatie kun je goed gebruiken om je bestand te updaten en optimaliseren.