6 juli 2020
Wil jij een sterke e-mail marketingstrategie neerzetten met behulp van Mailchimp? Dan moet het segmenteren van je e-maillijsten boven aan je to-do list komen. Schiet niet langer lukraak met hagel.
Wil jij een sterke e-mail marketingstrategie neerzetten met behulp van Mailchimp? Dan moet het segmenteren van je e-maillijsten boven aan je to-do list komen. Schiet niet langer lukraak met hagel, maar verstuur de juiste boodschap naar de juiste persoon. Dit resulteert in hogere ‘opens’, een betere doorklikratio en minder uitschrijvingen. Klinkt dat goed? In deze blog vertel ik je alles over Mailchimp tags, groups en segmenten.
Als je een goede e-mailmarketing wil uitvoeren, mag het tactisch opdelen van je e-maillijst niet ontbreken. Hoe je jouw lijst segmenteert, hangt af van je bedrijfsdoelstelling. Wil je een groter bereik? Ga jij voor meer betrokkenheid van je nieuwsbriefleden? Of zijn conversies jouw hoogste doel? Er zijn geen regels voor segmentatie, maar het is wel handig om te weten wat er mogelijk is. Met de populaire e-mailprovider Mailchimp kom je een heel eind. Ik laat je drie manieren zien om e-maillijsten te segmenteren met Mailchimp.
Het is goed om stil te staan bij de vraag waarom het segmenteren van je e-maillijsten leidt tot betere resultaten voor jouw bedrijf. Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe gerichter je jouw content kunt versturen. Hoe relevanter en persoonlijker die content is, hoe hoger de betrokkenheid zal zijn van je klanten. Je bent immers precies wat ze zoeken op dat moment. Goede resultaten in e-mailmarketing hebben alles te maken met relevantie en personalisatie. Die relevantie draagt bij aan klantbinding. Door je complete adreslijst op te delen en gerichter e-mails te sturen, kun je veel beter in die klantbehoefte voorzien. Een gerichtere boodschap resulteert uiteindelijk in minder uitschrijvingen en een hogere doorklikratio.
Praktijkvoorbeeld: Je verkoopt printers in je webshop. Het is totaal niet relevant om iemand die nét een printer bij je heeft gekocht een aanbieding van een nieuwe printer te mailen. Dat levert waarschijnlijk zelfs irritatie op. Het kan daarentegen wél effectief zijn om je klant te mailen met voordelige inktpatronen of papier. Je voldoet in de behoefte van die klant. Op die manier verstuur je pas relevante e-mails.
Mailchimp biedt verschillende mogelijkheden om jouw mailinglijst op te delen. Ik bespreek segmenten, groups en tags en leg uit wanneer welke optie handig is in welke situatie. Het begint allemaal met een ‘Audience’. Vroeger (voor maart 2019) heette dit nog ‘Lists’. Door het Audience te noemen, hoopt de e-mailprovider het aantal lijsten te beperken en sturen ze erop aan dat je werkt vanuit één Audience. Binnen zo’n Audience zijn er een heleboel mogelijkheden om je lijst op te delen.
Stel, je wil met regelmaat alle mensen binnen je lijst mailen die:
Als je op basis van bepaald gedrag jouw leden wil mailen, kies dan voor segmenten. Je kunt op basis van regels jouw e-maillijst opdelen en de juiste mail bij de meest relevante personen afleveren. Wie er in een segmentlijst komt, heb je dus niet zelf in de hand. Dit wordt bepaald op basis van het gedrag.
Ga in Mailchimp naar ‘Audience’. Onder ‘Manage contacts’ klik je op ‘Segments’. Hier stel je regels op waar de segmentlijst die je wil mailen aan moet voldoen. Mailchimp biedt een heleboel opties wat segmentatie betreft. Koppel deze segmenten aan elkaar om specifieke voorwaarden te creëren waaraan een lid moet voldoen. Je kunt hier zelf aangemaakte tags selecteren. Een voorbeeld is ‘Campaign Activity’. Dit segment geeft aan hoe actief de leden zijn in jouw algemene maillijst. Wil je alleen lezers mailen die jouw e-mails vaak openen? Hiermee verhoog je waarschijnlijk de ‘open rate’ en de doorklikfrequentie. Kies er bijvoorbeeld voor om alleen leden te mailen die jouw laatste vijf mails of een specifieke nieuwsbrief hebben geopend.
Let op: Kies voor de juiste optie bij ‘All’ en ‘Any’. Bij ‘All’ moeten alle regels gelden voordat een persoon wordt gemaild. Bij ‘Any’ hoeft maar één van voorwaarden te gelden om in de segmentlijst te komen.
Stel, je wil met regelmaat leden mailen die:
In Groups kiezen je leden zelf tot welke groep ze behoren, bijvoorbeeld door middel van een checkbox in je aanmeldformulier. Jouw doelgroep kan zien bij welke groep ze binnen je e-maillijst horen. Mailchimp creëert op deze manier automatisch verschillende groepen op basis van bijvoorbeeld interesses, de frequentie waarmee iemand gemaild wil worden of een voorkeurstaal. Je kunt je leden ook zelf indelen in bepaalde groepen. Wil je liever ‘anoniem’ groepen creëren? Dan is het handiger om te kiezen voor segmentatie via tags.
Kies onder ‘Manage contacts’ voor Groups. Creëer een groep met bepaalde interesses en bepaal of mensen dit zelf mogen aangeven bij inschrijving. Denk goed na welke keuzes voor jouw markt van toepassing zijn en met welke strategie jij deze groep wil mailen. Hieronder is gekozen voor een groep op basis van interesses:
Stel, je wil regelmatig leden mailen die:
Wil jij helemaal zelf bepalen wie er in welke e-maillijst komt en hoe je die lijst opdeelt? Tags worden je beste vrienden! Je geeft contactpersonen handmatig een tag mee. Aan de hand hiervan, kun je mails sturen naar personen die dit bepaalde labeltje hebben. Tags zijn voor jouw doelgroep niet zichtbaar én niet zelf in te stellen. Dit kan alleen jij. Met het gebruik van tags heb je nog maar één mailinglijst nodig. De personen met verschillende tags blijven in dezelfde lijst staan. Op het moment dat je gaat mailen, kun je ervoor kiezen enkel de contactpersonen met de tag ‘Partners’ en/of de tag ‘Prospects’ te mailen. Combineren kan dus ook.
Kies onder ‘Manage contacts’ voor Tags. Hier creëer je ongelimiteerd tags. Vervolgens ga je naar je ‘Audience’ > ‘Manage Contacts’ > vink de juiste contactpersonen aan > Kies de optie ‘Add or remove tags’. Je kunt de tag ook handmatig toevoegen bij het profiel van je leden. Als je een groot aantal personen in één keer wil taggen, kan dat via de ‘Tags’ pagina. Je kunt tijdens het importeren van e-mailadressen ook al een tag meegeven.
Hoe groter je bestand, hoe meer mogelijkheden je hebt om je e-maillijsten op te delen. Dat betekent niet dat je met een klein mailbestand niet moet segmenteren. Mailchimp tags, groups of segmenten: voor welke manier van segmenteren je het beste kiest, is afhankelijk van de grootte van je mailbestand, het type onderneming, het doel van je mailcampagnes en de frequentie waarmee je mailt. Er is geen eenduidig antwoord op de vraag welke manier het beste is.
Kom je er zelf niet uit? Onze e-mailmarketingspecialisten helpen je graag bij het segmenteren van je e-maillijsten. We tillen graag jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau! Neem contact met ons op!