fbpx
Home Blogs Kleine teksten met grote voordelen: Microcopy

Kleine teksten met grote voordelen: Microcopy

9 november 2020

Dat copy een belangrijk deel van je website of app uitmaakt, is zo langzamerhand common knowledge. Goede copy helpt je bij het bereiken van je doel. Moet je bezoeker kennis opdoen, een product of juist een dienst afnemen? Copy is je vriend! We zijn driftig aan het schrijven geslagen met de juiste tone of voice en maken gebruik van goede storytelling. Maar missen we hierbij niet nog een belangrijk item? Klein maar fijn en ondanks het geringe formaat feilloos geoutilleerd om jouw bezoekers de juiste kant op te sturen? Zoom in op microcopy! Kleine korte tekstjes, waarvan je als bezoeker niet eens doorhebt dat ze ons gedrag beïnvloeden, maar je wordt er wel degelijk door gestuurd in je klantreis. Dus ondanks het kleine formaat, kun je met deze stukjes tekst een groot impact creëren. In dit blog leg ik je uit hoe.

Ongetwijfeld, maar waarschijnlijk onbewust, heb je al eens korte zinnetjes gezien zoals op een website of tijdens het gebruik van een app. Heel misschien heeft het je zelfs een instinctief duwtje in de juiste richting gegeven, bijvoorbeeld om op een button te klikken. Onderschat ze dus niet, want deze kleine teksten hebben soms grote impact — mits je ze handig inzet. Hoe, waarom en wanneer je microcopy kunt gebruiken, leg ik je graag uit.

 

Wat is microcopy?

‘Kleine teksten’ is de letterlijke vertaling, en in dit blog leg ik je uit wat ze kunnen betekenen voor je website en app. Met microcopy opereer je op het snijvlak van copywriting en UX design. Je (ver)leidt bezoekers ermee, brengt ze naar een doel: de volgende stap in de customer journey. Het doen van een aankoop of inschrijving voor een nieuwsbrief zijn goede voorbeelden. Krachtige microcopy neemt gevoelsmatige drempels weg bij bezoekers en gebruikers op precies het juiste moment in de klantreis.

 

Voorbeelden van sterke microcopy

Je vindt de kleine tekstjes terug op of in bestelpagina’s, buttons, menu-items, bedankpagina’s, titels, koppen, navigatie, foutmeldingen etc. Er zijn legio mogelijkheden om microcopy in te zetten.

Een paar voorbeelden van hoe slimme microcopy bijdraagt aan de gebruikservaring en conversieratio binnen webshops

  1. Coolblue
coolblue copy homepage

Op de homepage van Coolblue zien bezoekers direct enkele voordelen op een rijtje staan. Kort en krachtig. Een aantal zaken zijn zelfs extra uitgelicht door ze vetgedrukt en oranje te maken: “23.59 uur” en “gratis”. Zie je waar de microcopy geplaatst is? Precies! Een hele slimme zet om het rijtje voordelen onder de menubalk te plaatsen, want de menu-items leest vrijwel iedereen.

We blijven even bij Coolblue. Een uitverkocht artikel? Balen! Je wilde het net bestellen. Grote kans dat je de browser sluit en ‘het morgen wel doet’. Wat onwaarschijnlijk is. Het geeft jou als bezoeker een negatieve ervaring, maar het boort Coolblue een productverkoop door de neus. Met microcopy doet Coolblue er daarom alles aan om je alsnog te helpen. Als bezoeker krijg je allerlei toespelingen:

  • Vandaag ophalen in een winkel
  • Een zogenaamd ‘tweedekans-product’ bekijken
  • Op de hoogte worden gehouden van de beschikbaarheid
  • Voor later bewaren

Bovendien staat er nog een kort zinnetje onder: ‘Weet als eerste wanneer dit product op voorraad is’. Tot slot kun je alternatieven voor het product bekijken.

Andere voorbeelden van microcopy bij bestellingen zijn:

  • Gratis verzending
  • Nog slechts x-aantal beschikbaar
  • X-aantal bezoekers bekijken nu dit product
  • Gratis terugsturen
  • Al x-aantal verkocht

In deze situaties helpt het je publiek om (toch) een aankoop te doen, omdat ze de voordelen en/of het gemak bij een uitverkocht artikel op een rijtje zien. Daarnaast creëer je een bepaalde urgentie, zodat een bezoeker de aankoop niet uitstelt.

 

2. Het Parool

Op de homepage van Het Parool staat een button ‘abonneren’ met direct eronder: “Vanaf €1,- per week”. Hiermee verlaagt Het Parool meteen de drempel, want wie had er nu gedacht dat je vanaf één euro de krant kunt ontvangen? ‘Interessant, ik wil meer wet

Maar microcopy houdt niet alleen van aankoop-buttons. Het kan daarnaast ook juist verhelderend werken en kort uitleg geven. Neem nu het onderwerp privacy. Veelbesproken en omstreden, daarom kan het helpen als je uitlegt waarom je om bepaalde gegevens vraagt:

We vragen je telefoonnummer, zodat we je kunnen bereiken bij vragen over je bestelling.”

Of

We vragen je om je geslacht in te vullen, zodat we weten hoe je aangesproken wil worden.”

 

3. Allianz Direct

Microcopy wordt ook ingezet om drempels weg te nemen. Verzekeringsmaatschappij Allianz geeft je tijdens het oriënteren op een autoverzekering de mogelijkheid om je premie te berekenen. Onder de blauwe button staat de microcopy: “Verzekerd binnen 2 minuten!”. Allianz richt zich met een kort zinnetje op het gemak en de snelheid van het regelen van hun verzekering en is daarmee een stap dichterbij het overhalen van de potentiële klant.

Andere voorbeelden die je in eenzelfde setting tegenkomt, zijn:

Je proefabonnement stopt automatisch.”

Of

Geen zorgen, zonder jouw toestemming schrijven we niets af.”

Microcopy kun je toepassen om klanten een goed gevoel te geven of gerust te stellen:

Super, we zijn je order al aan het verzamelen!”

of

Lekker bezig! Je bent bijna klaar met het invullen van dit formulier.”

of

Geen zorgen, we hebben al deze informatie ook naar je gemaild”

 

Waarom zou je microcopy toepassen?

Een doeltreffend stukje microcopy kan de conversieratio met tientallen procenten verhogen. Bovendien maakt goede microcopy je website of app menselijker. Dat maakt het een subtiel maar ijzersterk wapen, waarmee je meer invloed kunt uitoefenen op het doen en laten van je bezoekers. Heb je bijvoorbeeld ontdekt dat veel bezoekers het nalaten om op een specifieke button te klikken, omdat ze bang zijn direct aan een abonnement vast te zitten? Met één sterk zinnetje microcopy doe je die aanname de das om.  Simpel voorbeeld, zet eens “Geen zorgen, je zit nergens aan vast!”, onder zo’n button en kijk of het aantal clicks daarna toeneemt.

 

Maar hoe begin ik dan?

Naast de customer journey is ook de positionering van je microcopy belangrijk. Je wil de teksten daar plaatsen waar je bezoeker of gebruiker kijkt en scant. Maar hoe kom je aan die gebruikersinformatie? Eén van mijn favoriete tools hiervoor is heatmaps. Daarmee zie je waar jouw publiek op klikt, hoe ver men gemiddeld scrolt etc. Die gegevens helpen jou bepalen waar je jouw microcopy moet plaatsen zoals:

  • direct onder een button;
  • bij een titel, vlak boven de ‘fold’ van je website of app;
  • bij een stap in een formulier;
  • op een 404-pagina

Op basis van de verkregen gebruikersinformatie is het gemakkelijk je keuzes af te wegen tegen je doel en het platform.

Begin dus met het inventariseren van inzichten over gebruikersinformatie. Trek vervolgens je conclusies en bepaal waar microcopy een doel kan ondersteunen.

Tot slot: vijf checks voor microcopy

Ga je aan de slag met microcopy? Goed idee! Als kers op de taart geef ik je nog vijf checks voor je teksten:

  1. Is de tekst actief geschreven? Belangrijk, want het maakt je teksten doorgaans korter en overtuigender.
  2. Is je tekst niet misleidend? Klopt het wat je belooft? Valse beloftes en lokkertjes worden niet gewaardeerd.
  3. Heb je het achterliggende doel duidelijk voor ogen?
  4. Is je tekst charismatisch? Compact hoeft niet automatisch saai te betekenen. Goede microcopy brengt een goed gevoel over, is behulpzaam en maakt de ervaring aangenamer. Maak het menselijk. Humor doet het vaak goed.
  5. Ga altijd uit van wat je weet, niet van wat je denkt. Test bijvoorbeeld eens wat beter werkt; microcopy die een korting of juist een gratis proefperiode benadrukt.

Hopelijk heb ik je met dit blog de verborgen wereld van de microcopy laten ontdekken. Heb je nog vragen, neem dan contact met ons op