Home Blogs Instagram voor bedrijven: welke (nieuwe) kansen liggen er?

Instagram voor bedrijven: welke (nieuwe) kansen liggen er?

3 augustus 2020

Het is een uitdaging voor merken en bedrijven om alle veranderingen van de verschillende social medianetwerken bij te houden. Wekelijks vinden er updates plaats of worden er nieuwe features geïntroduceerd. Zo ook bij Instagram. Met meer dan één miljard maandelijks actieve accounts1 rolt Instagram de ene na de andere feature uit.

Het is volkomen begrijpelijk als je niet alles kan bijhouden rondom het populaire platform Instagram. Geen zorgen, in mijn blog praat ik je kort bij over drie nieuwe features van Instagram: augmented reality-filters, Instagram Live en Shopping for Creators. Inclusief voorbeelden uit de praktijk, zodat je ze direct kan meenemen in je social mediastrategie.

1. Creëer filters met Spark AR Studio

Instagram Stories zijn tegenwoordig niet compleet zonder een fancy filter. Van retro tot een glitter filter: je hebt keuze uit duizenden effecten. Toch zijn deze standaard effecten maar ‘gewoontjes’ ten opzichte van augmented reality-filters (AR-filters). Je kunt namelijk met AR-filters realtime iets ‘echt’ toevoegen aan je foto of video.

Celebrity Kylie Jenner heeft een AR-filter voor haar make-up merk gelanceerd, zodat je virtueel verschillende lipsticks kunt uitproberen. Geen nieuwe lipstick nodig? Tover jezelf dan om tot Mickey Mouse met de AR-filter van Disney. En het meest bekende konijntje van Nederland heeft sinds kort ook een Instagram-filter: je kunt gezellig samen de verjaardag van Nijntje vieren.

Met AR-filters kun je je fans op Instagram op een unieke manier onderdeel laten uitmaken van je merk. Ideaal voor een branding campagne of een product lancering. Er hangt overigens wel een kostenplaatje aan de ontwikkeling van een AR-filter. De kosten zijn vaak afhankelijk van de complexiteit, maar vanaf € 3.000,- kun je een vrij eenvoudige filter laten ontwikkelen. Heb je wat tijd over? Ga dan zelf aan de slag met de speciale software Spark AR Studio en creëer je eigen filter.

2. Geef een webinar met Instagram Live

Met Instagram Live kun je realtime uitzenden via je account en de interactie opzoeken met je fans. Tijdens zo’n livestream kan iedereen vragen stellen of reageren met emoji’s. Het wordt voornamelijk ingezet voor webinars, tutorials en Q&A’s. En wist je dat… een livestream van invloed is op het algoritme van Instagram? Je krijgt namelijk met een livestream voorrang op Instagram Stories. Hier liggen dus veel kansen voor merken en bedrijven.

Rijksmuseum is een voorloper wat betreft Instagram Live. Zij hebben vorig jaar een live-programma gelanceerd: Sleutel van het Rijks. In dit programma kregen een aantal bekende Nederlanders, zoals Tim Hofman, na sluitingstijd de sleutels van het Rijksmuseum. Zij namen de kijkers mee in het lege museum en gingen op zoek naar bijzondere verhalen. De eerste aflevering met Janny van der Heijden had een organisch bereik van meer dan 10.000 kijkers.

3. Zet influencers in voor Instagram Shopping

Voorheen verwezen merken en bedrijven altijd naar hun ‘link in bio’. In de biografie op Instagram kon je namelijk doorlinken naar je website of je webshop. Nu kun je eenvoudig je producten taggen in je organische posts en stories. Gebruikers kunnen op de tags klikken en zijn als het ware één klik verwijderd van een aankoop in de webshop.

Op dit moment wordt er getest met ‘Instagram Shopping for Creators’. Met deze functie krijgen influencers de mogelijkheid om de producten van merken waarmee zij samenwerken te taggen in hun posts. De nieuwe feature is interessant voor veel merken, want op deze manier bereik je automatisch de fans van de influencers. Bovendien zijn fans eerder geneigd om op aanbeveling van een influencer een paar schoenen of een tas aan te schaffen, dan op aanbeveling van het merk zelf.

Genoeg kansen…

De mogelijkheden om je merk of bedrijf te profileren op Instagram zijn eindeloos. Voordat je uit enthousiasme direct aan de slag gaat, is het raadzaam om een goede basis te leggen met een gedegen strategie. Hier helpen wij je graag bij.

  1. Bron: https://www.facebook.com/business/marketing/instagram