fbpx
Home Blogs Influencer Marketing op 3 effectieve manieren

Influencer Marketing op 3 effectieve manieren

13 oktober 2021

Misschien heb je het niet eens door, maar ook jij hebt vast wel eens te maken gehad met influencer marketing. Denk bijvoorbeeld aan die bekende fitgirl die jou inspireert en gebruik maakt van een specifieke sportkledinglijn. Maar ook een Herman den Blijker die een recept lekkerder maakt met ‘die bonen erbij van Hak’, want.. hij kiest daar niet voor niets voor. De kracht van een goede influencer ligt hem vooral in de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid tegenover de consument. Ook al ken je deze persoon niet, je vertrouwt op hun advies en keuzes. Je vergelijkt jezelf met deze persoon: Als een echte fitgirl of topkok dit product gebruikt, dan moet het vast goed zijn.

Opfriscursus

Influencer marketing, deze term is niet meer weg te denken als marketingmiddel. Even een opfrismomentje: Influencer marketing is het inzetten van contentproducenten (bloggers, vloggers o.i.d.) om jouw bedrijf of product te promoten bij zijn of haar ‘volgers’. Eigenlijk wordt hier al jaren gebruik van gemaakt in de vorm van Brand Ambassadors, waarbij merken voor een lange termijn een samenwerking aangaan met (vaak) een bekend persoon. Alleen nu hebben de influencers de touwtjes in handen. Zo volgen de mensen geen merk meer waaraan een ambassadeur is gekoppeld, maar een persoon waaraan een merk is gekoppeld.

Hieronder geef ik je 3 manieren hoe je influencers kan inzetten om jouw bedrijf of organisatie een boost te geven:

1. Delen van een kortingscode (Daniel Wellington)

Wat je vast weleens hebt zien langskomen, is een post met een kortingscode en daarbij een link. Zo proberen bedrijven jou over de streep te trekken voor een aankoop. Sommige bedrijven zetten dit zo vaak in, dat het je niet eens meer opvalt. Veel mensen hebben een ‘blind spot’ ontwikkeld voor dergelijke reclame. Het valt vaak pas op wanneer je het persoonlijk maakt. En wat is er persoonlijker dan het inzetten van een influencer.

Daniel Wellington is hier een goed voorbeeld van. Zij kiezen diverse influencers uit met een groot bereik en sturen hen een gratis horloge toe. Deze influencers krijgen een persoonlijke (unieke) kortingscode die zij met hun volgers kunnen delen. Zo posten zij een foto of blog over het merk en promoten daarin meteen het product met hun eigen persoonlijke kortingscode. Zo is het niet Daniel Wellington die voor de zoveelste keer een kortingscode weggeeft, maar komt het vanuit de influencers zelf. Alleen degenen die de influencer volgen, krijgen deze exclusieve kortingscode te zien. Het geeft de volger een uniek gevoel.

Met een mooie foto, tekst en natuurlijk de #hashtags is dit een stiekeme vorm van sponsoring via social mediakanalen. Daarom is het nu verplicht om aan te tonen dat het om een reclame gaat. Hierover lees je meer op Stichting Reclame Code.

2. Promotie nieuw product (Johnny Doodle/Tony’s Chocolonely)

Wanneer er een nieuw product wordt gelanceerd, kijkt men vaak nog even de kat uit de boom… Daarom sturen bedrijven hun nieuwe producten eerst rond via influencers. Zij ontvangen een gratis product, testen het, en plaatsen een review op hun social mediakanalen. Gratis promotie en een positieve review rijker. De influencer is blij met een gratis gadget/product en de organisatie is blij met de extra aandacht.

Hierdoor heb je binnen een dag soms al meer dan duizend mensen bereikt… Johnny Doodle en Tony’s Chocolonely maken hier vaak gebruik van. Gewoon door een reepje chocolade rond te sturen. Wanneer zij een nieuwe smaak hebben ontwikkeld, sturen zij hun chocolade naar kookliefhebbers en foodbloggers die dit meteen meenemen in hun social media feed. Sommige kookprinsessen gaan er meteen mee aan de slag als ingrediënt van een nieuw recept!

Deze goodwill-merken hebben een positief label, waarmee influencers zich vaak willen associëren. Het is dus niet alleen ten positieve van het merk, maar soms ook van de influencers zelf. De beste influencers kiezen hun merken heel gericht uit, zodat het niet hun geloofwaardigheid aantast en alleen voor een positief imago zorgt.

3. Creëren van meer engagement (Karvan Cevitam/Heinz)

Marketingcampagnes kun je op verschillende manieren inzetten. Ze moeten ergens een startpunt krijgen waardoor het balletje gaat rollen. Hier is de inzet van interactie een belangrijk element. En laat interactie nou ook de kracht zijn van veel influencers. Tegenwoordig worden er vaak influencers ingezet om een campagne te boosten of te lanceren. Voor veel organisaties is het volggedrag van fans dan ook één van de redenen om een influencer te betrekken bij de start van een campagne. Uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat social media veel invloed heeft op het aankoopgedrag van de consumenten.

Bij een campagne wil je natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken en is betrokkenheid van de doelgroep van belang. Een influencer kan hierin het verschil maken. Karvan Cevitam maakte hier slim gebruik van. Zij nodigden diverse influencers uit op een boot en lanceerden hiermee de start van hun campagne. Zo bracht Karvan Cevitam smaak aan een gezellig boottocht door middel van muziek en een sfeervolle aankleding.

De achterliggende gedachte van de campagne was dan ook: Geef nog meer smaak aan jouw onderweg moment. Influencers riepen vervolgens hun fans op om hun ‘onderweg moment’ te delen met de hashtag #KCGO waarmee zij kans maakten op een ’smaakvolle’ limo-rit. De campagne was een feit. Heinz deed dit met hun Burger Contest en vroeg influencers (foodbloggers) om hun burgercreatie te delen. Deze influencers vroegen hun volgers hier ook aan mee te doen en zo begon weer het balletje van de Burger Contest te rollen: allemaal gratis promotie zonder dat de consument het in de gaten heeft. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het succes van de ALS Ice Bucket Challenge.

De kracht zit in de perfecte match

Een goede influencer heeft niet alleen een groot bereik, maar maakt op creatieve wijze gebruik van interactie. Die betrokkenheid met volgers levert namelijk meer op dan alleen een bericht overbrengen. Je wil dat je volgers er wat mee doen en daarmee onbewust zelf een influencer worden van hun eigen netwerkkring.

Kies voor een influencer die naadloos aansluit bij jouw merk en het niet alleen als een commerciële deal zien om jouw merk te promoten. Denk aan de normen en waarden van een influencer en hun persoonlijke interesses en hobby’s. Ze moeten een klik hebben met het merk en dit moeten zij ook uitstralen. Alleen op die manier straalt een influencer vertrouwen, geloofwaardigheid en herkenning uit. Zij creëren pas echte merkbeleving, maar dan vanuit een ander perspectief.

Wil je meer weten over het effect van influencer marketing? En wil je weten hoe je dit binnen je eigen organisatie kan toepassen? Neem dan contact met ons op!