2 augustus 2019
In het blogartikel van Fabian uit 2017 las je al eerder over Voice Search en hoe je jouw SEO-strategie hierop kon aanpassen. Nu, zo’n anderhalf jaar later, zijn er een hoop nieuwe studies met betrekking tot deze “nieuwe” vorm van zoekgedrag gedaan. Een perfect moment om weer eens kritisch te kijken naar deze trend en de nieuwste tips op een rijtje te zetten!
Met de term “Voice Search” worden alle gesproken zoekvragen op het internet bedoeld. Deze mogelijkheid wordt al een aantal jaren door verschillende zoekmachines aangeboden, maar met de opkomst van spraakgestuurde devices en digital assistents wordt deze vorm van zoeken steeds populairder. Denk onder andere aan:
Spraakgestuurde devices worden als hét ding van de toekomst gezien. Het zal ons dus niets verbazen als deze lijst over vijf jaar nog een stuk langer is! Deze trend plaatst ook meteen voor een nieuwe uitdaging, want in hoeverre verandert dit de zoekvraag van de consument? Relatief veel, blijkt uit verschillende onderzoeken. De zoekvraag wordt in plaats van kort en bondig tegenwoordig juist als een soort conversatie ingesproken.
Een voorbeeldje: je bent benieuwd hoe oud Lady Gaga is.
Tekstuele vraag: “Leeftijd Lady Gaga”
Voice Search: “Hoe oud is Lady Gaga?”
Vervolgens ben je misschien wel nieuwsgierig geworden en wil je nog meer over haar weten. Bij de tekstuele zoekvraag is dit een kwestie van opnieuw intypen of gewoon een pagina aanklikken met de juiste informatie. Bij Voice Search doe je wellicht het volgende:
“Waar is ze geboren?”
“Heeft ze broers of zussen?”
“Is haar familie bekend?”
Een nieuwe feature van Voice Search is dat deze zoekvragen nu gekoppeld kunnen worden aan je eerste zoekvraag, waardoor er dus met relatief weinig informatie begrepen wordt wat je bedoelt. Hierdoor is het in principe mogelijk om een echte conversatie te voeren met een zoekmachine.
Een belangrijke vraag is nu: hoe kun je jouw website op zo’n manier optimaliseren dat de zoekmachine goed aansluit op de Voice Search van de consument? Met andere woorden: hoe pas je jouw SEO-strategie aan op gesproken zoekvragen?
Over het algemeen worden er via Voice Search veel vragen gesteld (zoals het voorbeeld hierboven). Een relevante vraag in één van je koppen verwerken kan dus veel impact hebben op je zichtbaarheid bij een Voice Search. Denk bij het formuleren van deze vraag wel vanuit de klant. Heb je een exacte match en ziet Google jou als de beste bron? Dan word je als ‘featured snippet’ getoond. Wat dit inhoudt lees je in het blogartikel van Davey op Frankwatching.
Deze strategie kan je vooral goed toepassen bij blogartikelen en FAQ’s. Een andere optie is om de vraag te verwerken in tussenkoppen (H2’s).
Wist je dat mensen die gebruikmaken van Voice Search op een mobiel apparaat zeer waarschijnlijk op zoek zijn naar lokale informatie? Naast het zetten van een alarm en het afspelen van muziek zijn het opvragen van een routebeschrijving en informatie over lokale bedrijven namelijk zeer populaire zoekvragen via mobiele Voice Searches. Deze inzet van Local SEO is dus zeker een kans op het gebied van Voice Search. Maak hiervoor optimaal gebruik van je Google Business account zodat je bij lokale zoekvragen goed vindbaar bent met Google.
Aangezien SEO voor Voice Search nog relatief onbekend terrein is, is het zeker aan te raden om jouw data goed te monitoren. Gebruik bijvoorbeeld Google Search Console om inzicht te krijgen in de zoekvragen die mensen hebben gebruikt om vervolgens op jouw site terecht te komen. Analyseer ook jouw prestaties op mobiele devices om te zorgen voor een optimale customer journey voor Voice Searchers.
Houd daarnaast de trends binnen Voice Search goed in de gaten. De technische ontwikkeling van digital assistants zoals Google Assistant gaat enorm hard, waardoor er altijd weer nieuwe trends ontstaan waarop je kunt inspelen.
Wil jij jouw SEO Voice Search proof maken? Wij weten hoe je dit het beste kunt aanpakken! Op deze manier is jouw website, ongeacht of het een gesproken of getypte zoekvraag is, zichtbaar op relevante zoektermen.