20 juli 2020
Jasper Kamp
Je kent het wel. ’s Avonds zit je op de bank wat te scrollen naar nieuwe schoenen, maar een leuke deal heb je nog niet gevonden. De volgende ochtend lijkt het ineens alsof iedereen die leuke schoenen verkoopt. Die ene webshop, waar je besloten had niet te bestellen vanwege de hoge verzendkosten, heeft je zelfs een mailtje gestuurd met een code voor gratis verzending. Dat is online marketing, remarketing om precies te zijn. Met tools als Google Tag Manager wordt het gedrag van websitebezoeker nauwkeurig vastgelegd. Hoe werkt dat? En wat kun jij er uithalen voor jouw website?
Google Tag Manager is een veelzijdige gratis tool waarmee je gemakkelijk o.a. Google Analytics en tracking scripts plaatst. Daarmee verzamel je waardevolle inzichten over het gebruik van je website en gedrag van bezoekers. Bij veel websites wordt Tag Manager tegenwoordig standaard ingebouwd, maar het wordt nog lang niet altijd tot de volle potentie gebruikt. Terwijl het meer verkoop en een grotere klanttevredenheid kan opleveren.
Analytics en tracking maken inzichtelijk waar op je website knelpunten zitten. Word je regelmatig gebeld voor informatie die op je website te vinden is? Analytics en tracking helpen je achterhalen waarom deze informatie niet gevonden wordt. Daarnaast kun je gemakkelijk bepalen op welke pagina’s en onder welke voorwaarden deze scripts worden ingeladen. Wil je een bepaald tracking script alleen op de contactpagina inladen om het gebruik beter te analyseren? Dat kan. Wil je dit script alleen inladen na een bepaalde handeling van een bezoeker? Dat kan ook! Wanneer bezoekers bijvoorbeeld niet via de ‘veelgestelde vragen’-pagina zijn gekomen kan je hierop acteren en een linkje naar die pagina tonen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Er zijn veel verschillende tools waarmee je het gedrag van websitebezoekers kunt monitoren en analyseren. Bijna iedereen is inmiddels wel bekend met Google Analytics, die veruit het meest geïmplementeerd wordt in Tag Manager. Tools zoals HotJar, Crazy Egg, ClickTale en Mouseflow bieden tegen betaling o.a. heatmap reports, confetti reports en/of video-opnames om het gedrag van gebruikers te analyseren.
Heatmaps geven door middel van ‘hotspots’ weer waar de focus ligt van gebruikers en welke elementen van een website veel van hun aandacht opeisen. Confetti reports leggen juist weer de nadruk op het klikgedrag. In deze rapporten wordt het klikgedrag als een soort confetti over de pagina gestrooid om te laten zien waar het meest geklikt wordt. Video-opnames zijn uiteraard nog een stuk gedetailleerder. Hiermee neem je ook de muisbewegingen van een gebruiker waar en zie je hoe een gebruiker door je pagina navigeert.
Vanwege privacyoverwegingen moeten er voor het implementeren van video-opnames extra stappen worden gezet om (bijvoorbeeld) de invoer van privégegevens te anonimiseren. Deze tools kunnen zonder veel technische kennis worden geïmplementeerd in Tag Manager en ingeladen worden in de gewenste pagina’s.
Bekijk de video van een ClickTale Heatmap rapport:
Bekijk de video van een CrazyEgg Confetti rapport:
Retargeting en remarketing. Het zijn twee termen die ongeveer gelijk klinken, maar toch niet helemaal hetzelfde zijn. Met retargeting bereik je nieuwe en bestaande klanten in de onderzoeksfase van het aankoopproces in een webshop. Je laat ze op strategische momenten advertenties en aanbiedingen zien, waarmee je “top of mind” blijft tijdens het aankoopproces. Hiervoor gebruik je tools als AdRoll, Retargeter, Perfect Audience en/of Google Adwords.
Dezelfde tools zijn ook in te zetten voor Remarketing. Deze term wordt gebruikt voor het benaderen van klanten die ergens tijdens het aankoopproces afgehaakt zijn. Klanten krijgen daarna bijvoorbeeld een e-mail waarin zij bericht ontvangen dat zij hun ‘winkelmandje verlaten hebben’ of ‘VIP-klant’ geworden zijn. Of ontvangen aanbiedingen die gebaseerd zijn op hun aankopen uit het verleden.
Google Tag Manager kan op dit soort ‘uitstap’-momenten van pas komen. Als iemand een gevulde winkelmand wegklikt dan kun je er via Tag Manager achter komen wat die klant ervan weerhield om de aankoop door te zetten. En opnieuw contact zoeken met een betere aanbieding.
Een goede methode voor het optimaliseren van je website is A/B-testen. Hiermee vergelijk je verschillende versies van een webpagina of e-mail om te kijken wat het effect is op bijvoorbeeld het aantal aankopen of inschrijvingen, de bezoekersduur op de pagina of het aantal doorklikken op een pagina. Het effect van elke kleine wijziging in het design of de tekst van een website of nieuwsbrief kan gemeten worden. Denk bijvoorbeeld aan een call-to-action-knop. Door 50% van de bezoekers een groene knop te tonen en 50% een rode knop te tonen test je welke kleur het gewenste effect heeft. Op deze manier optimaliseer je je sales funnel en test je servicepagina’s om te zorgen dat de bezoeker een optimale ervaring heeft op jouw website.
Er is een breed scala aan tools voor A/B-testen. Optimizely, VWO, Five Second Test, Google Analytics Experiments en Google Optimize zijn een paar tools waarmee je gemakkelijk A/B-testen kunt opzetten zonder te veel kennis van de achterliggende techniek. De tools zijn ook zonder veel moeite te implementeren in Tag Manager. De kosten hiervan zijn zeer uiteenlopend van gratis of enkele euro’s per maand tot vele honderden euro’s per maand. Dit hangt vaak af van de zwaarte van gebruik. Kun je je die investering niet veroorloven? Met iets meer technische kennis van Javascript bouw je A/B-testen direct in Tag Manager in, zonder de genoemde tools. Beschik je zelf niet over de benodigde kennis, dan kan je webontwikkelaar hierbij helpen.
Hou bouw je een A/B test met Tag Manager:
Een data layer helpt met het verzamelen van gegevens over het gedrag van websitebezoekers. Google Tag Manager gebruikt een data layer om bij houden wat er allemaal gebeurt op de website. Deze bevat namelijk allerlei informatie, zoals de naam van de pagina, de URL, categorie van de pagina, maar ook specifieke informatie over een product of auteur. Dit soort informatie is meestal alleen in de tekst van een pagina te vinden waardoor dit niet beschikbaar is in Analytics. Dankzij een data layer is dit soort informatie wel toegankelijk. Op basis van deze informatie kunnen tracking scripts, remarketing en retargeting campagnes en Analytics veel preciezer worden ingericht.
Vragen? Neem dan gerust contact met ons op!