30 april 2019
Wil je je lokale vindbaarheid vergroten? Dan kan je er niet onderuit: Google Mijn Bedrijf (Google My Business). Daarmee krijgt je bedrijf een prominente positie in de zoekresultaten van Google op branded keywords en bovendien claim je hiermee ook een plek op Google Maps. Twee ontzettend belangrijke plekken waar je als bedrijf absoluut gezien wilt worden.
Het aanmaken van een bedrijfsvermelding in Google is eenvoudig en snel gedaan. Ben je daarna klaar? Nee, zeker niet! Tegenwoordig heeft bijna elke organisatie een bedrijfsvermelding, waardoor er veel concurrentie is. Gelukkig bestaan er allerlei mogelijkheden om er met je vermelding echt uit te springen. Ik vertel je hieronder met welke stappen jij maximaal resultaat boekt.
De volgende vijf tips helpen je om meer uit jouw bedrijfsprofiel te halen. Ze zijn geschreven voor online marketeers en ondernemers die hun weg in Google Mijn Bedrijf al enigszins kennen. Kun je toch wat hulp gebruiken? Aarzel dan niet en neem gerust contact met me op.
Een langere versie van mijn artikel werd eerder op Frankwatching gepubliceerd onder de naam ‘10 praktische tips: haal meer uit Google Mijn Bedrijf’.
De gratis app (voor Android en iOS) van Google Mijn Bedrijf (GMB) is een must-have voor iedere marketeer die hier serieus mee aan de slag wil gaan. Je krijgt toegang tot al je vermeldingen en beheert gemakkelijk de volgende onderdelen:
Naast de real-time notificaties is er nog een andere functie die je enkel terugvindt in de mobiele app: het onderdeel ‘Berichten’. Na de activatie wordt er na enkele minuten een extra ‘Contact’-knop zichtbaar bij je bedrijfsvermelding. Hiermee kunnen bezoekers direct een chat-gesprek starten. Hiervan ontvang je op je smartphone dan direct een melding. Iedereen die toegang heeft tot de vermelding en de app heeft geïnstalleerd krijgt deze notificatie, dus maak duidelijke afspraken wie verantwoordelijk is voor het reageren op de berichten die binnenkomen. Vergeet niet om de standaardbegroeting van de chat aan te passen, zodat deze bij de tone-of-voice van je bedrijf aansluit.
Naast de real-time notificaties is er nog een andere functie die je enkel terugvindt in de mobiele app: het onderdeel ‘Berichten’. Na de activatie wordt er na enkele minuten een extra ‘Contact’-knop zichtbaar bij je bedrijfsvermelding. Hiermee kunnen bezoekers direct een chat-gesprek starten. Hiervan ontvang je op je smartphone dan direct een melding. Iedereen die toegang heeft tot de vermelding en de app heeft geïnstalleerd krijgt deze notificatie, dus maak duidelijke afspraken wie verantwoordelijk is voor het reageren op de berichten die binnenkomen. Vergeet niet om de standaardbegroeting van de chat aan te passen, zodat deze bij de tone-of-voice van je bedrijf aansluit.
Tot wel 64% van de consumenten gaven in een onderzoek van ReviewTrackers aan dat zij de beoordelingen van een bedrijf controleren via Google. Een goede reden dus om direct zichtbaar te zijn in de zoekmachine met positieve referenties van klanten in je bedrijfsvermelding.
Veel bedrijven kiezen ervoor om reviews te verzamelen via partijen als Kiyoh of Klantenvertellen. Logisch, want zij bieden koppelingen met je e-commerce software, zodat alles geautomatiseerd wordt.
Vraag jij je klanten om je bedrijfsnaam op te zoeken in Google en op zoek te gaan naar de beoordelingsknop? Via een kleine omweg is het mogelijk om klanten rechtstreeks naar de enquête van Google te sturen. Door gebruik te maken van Google’s PlaceID Lookup Tool kan je de zogenaamde ‘PlaceID’ terugvinden door het invoeren van jouw bedrijfsnaam. Deze unieke code plaats je achter onderstaande URL:
https://search.google.com/local/writereview?placeid=
De directe link voor Online Marketeers in Amsterdam is:
https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJT7mTXNILxkcRok4PvHchgII
Als online marketeer wil je resultaten meten. In het dashboard van GMB zie je onder Insights interessante statistieken, zoals het aantal vertoningen van je bedrijfsvermelding en het aantal klikken naar je website, maar dat is nog zeer beperkt. Wat doet jouw bezoeker vervolgens op je website? Waar zijn ze naar op zoek? Dit zijn waardevolle inzichten die je niet terug ziet komen in je dashboard. Gelukkig kunnen we door middel van UTM-tags en AdCalls het bezoekersgedrag beter analyseren.
UTM-tags worden door online marketeers ingezet voor het doormeten van marketingcampagnes, maar ik heb nog weinig bedrijfsvermeldingen gezien die hiervan gebruik maken. Dat is zonde, omdat je op deze manier eenvoudig het organische verkeer van Google kan scheiden van jouw vermelding. Hieronder een voorbeeld van de opbouw van zo’n URL (via de Google Campaign URL Builder).
Op bovenstaande manier komt het verkeer nog steeds binnen via organisch verkeer uit Google, maar kan je deze bezoekers voortaan herkennen aan de campagnenaam ‘mijn bedrijf’. In Google Analytics zie je belangrijke gegevens over deze bezoekers terug onder Acquisitie -> Campagnes. Wil je hier nog meer uithalen? Dan kan je een segment aanmaken op basis van eerdergenoemde parameters en zo het hele bezoekersgedrag in kaart brengen.
De tweede methode om de resultaten van je bedrijfsvermelding te meten is het inzetten van AdCalls. Met deze tool meten veel partijen het telefoonverkeer vanuit Google Ads of hun website. Doordat de bellers naar een speciaal telefoonnummer bellen dat doorgeschakeld wordt naar je daadwerkelijke nummer is het eenvoudig te achterhalen waar mensen vandaan bellen. Deze data schiet Google Analytics automatisch in, waardoor je beter inzicht krijgt in je telefonische conversies. Het AdCalls telefoonnummer vul je in bij de sectie ‘Informatie voor gevorderden’.
De afgelopen jaren was Google druk met het direct beschikbaar maken van zoveel mogelijk informatie in hun eigen zoekmachine. Denk hierbij aan de Google Answer Boxes (direct antwoord op je vraag), het tonen van één resultaat en de mogelijkheid om je eigen bedrijfswebsite via Google Mijn Bedrijf te maken.
Vanaf 2017 neemt Google ook een blogfunctionaliteit op, met de naam ‘Google Posts’. Hiermee voeg je nieuws, productinformatie, evenementen en aanbiedingen toe aan jouw bedrijfsvermelding. Deze posts maken jouw bedrijfsinformatie extra aantrekkelijk en zorgen ervoor dat deze extra schermruimte in beslag neemt binnen de zoekresultaten. Een bijkomend voordeel is dat je ook in de gaten kan houden waar bedrijven in jouw sector mee bezig zijn, via het overzicht ‘Bedrijven zoals dat van jou zijn aan het posten’.
Berichten mogen maximaal 1500 tekens bevatten. De ervaring leert dat korte updates (150 tot 350 tekens) beter gelezen worden en meer interactie opleveren. Normale posts blijven maximaal zeven dagen zichtbaar in het overzicht, terwijl geplaatste evenementen en aanbiedingen zichtbaar blijven totdat deze zijn afgelopen. Dit is een goede reden om evenementen ruim van tevoren in te plannen, zodat je gegarandeerd een goedgevuld overzicht hebt met posts. Hou voor afbeeldingen een formaat van 750×750 pixels aan voor het beste resultaat.
Het toevoegen van menu’s zorgt ervoor dat potentiële klanten direct zien welke diensten of producten je bedrijf aanbiedt. Voor Google Mijn Bedrijf kunnen we een onderscheid maken in twee menu’s:
Navigeer in je dashboard naar ‘Informatie’. Onder het kopje ‘Services’ kun je verschillende secties en items toevoegen. Zorg dat je hier volledig bent, want Google staat het niet toe om slechts een overzicht van de meest populaire diensten of gerechten te presenteren. Let erop dat deze optie niet voor alle bedrijven beschikbaar is. Op basis van de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt is het mogelijk dat je (nog) geen menu kan toevoegen aan jouw vermelding.
Dit waren mijn vijf tips om meer uit Google Mijn Bedrijf te halen ter bevordering van de lokale SEO-strategie. Nieuwsgierig naar meer tips? Lees dan het volledige artikel op Frankwatching. Wil je dat wij eens goed kijken naar jouw SEO-strategie? Neem dan contact met ons op 088 762 40 10.