8 januari 2018
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Frankwatching.
Het displaynetwerk is al geruime tijd bekend binnen het online-marketinglandschap van Google. Het creëren van banners en deze verspreiden op het partnernetwerk van Google is voor de meeste online marketeers geen geheim meer. Maar Google heeft inmiddels een nieuwe functie uitgerold binnen het Google Display Netwerk: de Smart Display-campagnes.
Slimme display-campagnes gebruiken de kracht van Googles machine learning en de inzichten van miljoenen apps en sites. Zo worden automatisch potentiële klanten, die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten, verbonden met jouw bedrijf.
Google gebruikt hun machine learning op grote schaal, waarmee je klanten rijkere ervaringen en betere resultaten voor jouw merk kunt bieden. Adverteerders die Smart Display-campagnes gebruiken, zien gemiddeld 20 procent meer conversies tegen dezelfde CPA in vergelijking met hun andere display-campagnes, blijkt uit onderzoek.
Het maken van een Smart Display-campagne is eenvoudig. Maak een Display-campagne in AdWords en wanneer je een marketingdoel moet selecteren, kies je een optie onder de koptekst ‘Actie stimuleren’ (Drive Action), met uitsluiting van ‘Mobiele app installeren’ of ‘Inschakelen met jouw mobiele app’. Nadat je een marketingdoel hebt gekozen, verschijnt de optie om een Smart Display-campagne te maken. Controleer dit vakje om te beginnen.
Omdat er enorm veel geautomatiseerd wordt, kun je de Smart Display-campagnes op minder manieren optimaliseren dan ‘normale’ campagnes. Dat betekent niet dat je ze helemaal niet meer kunt optimaliseren. Dit zijn vijf punten waarop je dat kunt doen:
Als adverteerder behoud je altijd zelf de controle over je AdWords-budget en wat je maximaal wil uitgeven voor de totale campagne.
Bij Smart Display-campagnes kun je geen CPC- of CPM-bod instellen maar enkel een CPA-bod. Adverteerders kunnen de doel CPA (kosten per acquisitie) altijd aanpassen. Als je teleurgesteld bent in de CPA van de Smart Display-campagne, dan verlaag je jouw doel CPA.
Blijf nieuwe advertenties continue testen! Controleer je advertentie voorwaarden regelmatig en vervang eventueel titels, beschrijvingen of afbeeldingen als de prestaties tegenvallen.
Hoewel je in een slimme displaycampagne niet zelf kunt selecteren op welke websites en apps jouw advertenties direct worden vertoond, kun je nog steeds afzonderlijke plaatsingen (websites of apps) uitsluiten. Controleer regelmatig je plaatsingen en sluit slecht presterende plaatsingen uit voor jouw campagne, om onnodige kosten te besparen. Je kunt ook individuele plaatsingen uitsluiten, om te voorkomen dat jouw advertenties worden weergegeven op sites met inhoud die niet overeenkomen met jouw producten en/of diensten.
Op basis van demografie kun je de campagne monitoren, om te zien welke leeftijdsgroepen of welk geslacht de beste prestaties opleveren.
De nieuwe feature van Google zou dus tot 20 procent meer conversies moeten leiden. Wat denken jullie: worden de Smart Display-campagnes inderdaad een succes of blijft het displaynetwerk enkel een methode om je naamsbekendheid te vergroten? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten over dit onderwerp!