1. Werk aan een database
Eindeloos publiceren op Facebook, duizenden volgers, maar vrijwel geen inzicht in wie dat precies zijn, die volgers. Dat is onverstandig. Je moet werken aan een betrouwbare database met onder meer e-mailadressen. Hoe meer je van je doelgroep weet, des te beter je ze kunt bedienen. Met als uiteindelijke doel een vorm van conversie! Van een like op je Facebook-pagina tot een offerteaanvraag.
2. Neem de tijd!
Contentguru Joe Pulizzi was al twee jaar bezig met blogs en video’s en bijna gestopt. Pas op dat moment sloeg zijn boodschap aan en waren zijn lezers zover om de volgende stap te maken: contact zoeken met zijn bedrijf voor een mogelijke opdracht. Het is tegelijkertijd zijn belangrijkste les – en dus ook de tweede tip: je moet het over een langere periode volhouden en consistent en regelmatig publiceren.
3. Zoek een contentniche
Waar moet onze content over gaan? Dat is een vraag die we veel krijgen. Het is niet zinvol om je concullega’s te herhalen, je zult op zoek moeten gaan naar dat ‘stukje’ informatie waarmee jij je klanten en netwerk van dienst kan zijn op het juiste moment. En dat bestaat!
Stel, je hebt een klein accountantskantoor dat zich onder meer richt op startups. Algemene informatie voor starters en waar je op moet letten, vind je overal. Maar een startup zelf laten bloggen op je website over alle successen, problemen en uitdagingen kan wél het verschil maken. Zo gaan andere startups je actief volgen en je dus waarderen voor je content.
Vanzelfsprekend moet je content wel in verbinding staan met je kernboodschap – de centrale boodschap waaraan je al je content-inspanningen kan toetsen. Ter inspiratie een overzicht van bedrijven in ‘saaie’ bedrijfstakken die scoren met goede content: Companies in “Boring” Niches Creating Great Content.
4. Deelbaar en vindbaar
Het zal niet altijd lukken, maar denk er over na of je bijdrage interessant genoeg is om te delen op socials. Dat kan in de vorm van een leuke infographic, een podcast, of natuurlijk simpelweg een goed stuk. O ja, het ligt voor de hand, maar denk goed na over je vindbaarheid (SEO). Gebruik je de juiste begrippen voor je doelgroep?
5. Overweeg een Chief Content Officer (CCO)
Een CCO? Wikipedia geeft de volgende definitie: ‘A CCO is a corporate executive responsible for the digital media creation and multi-channel publication of the organization’s content (text, video, audio, animation, etc.)’. Nu content en de bijbehorende interactie zo’n belangrijke rol speelt, is een CCO een interessante optie. Content raakt vrijwel alle afdelingen (HR, sales, pr en marcom) en alle kanalen (van socials tot website); met een CCO is de kans op succesvolle contentmarketing en daarmee op bijvoorbeeld conversie aanmerkelijk groter.
6. Maak gebruik van storytelling
Storytelling, is dat niet iets voor films? Nee, storytelling maakt vaak het verschil tussen saaie en boeiende content. Iedereen, dus ook al je lezers of kijkers van je content, is van kinds af aan opgevoed met verhalen.