12 januari 2019
Op 6 februari vond de 6e editie van Friends of Search plaats, hét congres voor zoekmachine marketingspecialisten. Een dag vol inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland, die ons alles vertelden over de ontwikkelingen binnen search. Terugkerende thema’s deze dag: Artificial Intelligence (AI), machine learning en voice search. Een kort verslag van de hoogtepunten!
James Whittaker: van search naar found
De dag werd afgetrapt door James Whittaker (Microsoft) met een inspirerend verhaal over de toekomst van search. Die toekomst werd ons PPC-specialisten niet zo rooskleurig voorspeld als we hadden gehoopt. Volgens Whittaker hebben advertenties, mede dankzij de opkomst van AI, nog een beperkte levensduur. We zitten in een transitie van search naar found.Hij illustreerde deze transitie haarscherp met zijn eigen hot tub. Vorig jaar vertelde Whittaker al dat deze slimme hot tub in staat is om zichzelf te onderhouden. Hij past het waterpeil automatisch aan op basis van de hoeveelheid mensen die erin zitten. De hot tub kan ook zijn eigen chemicaliën en onderhoudsmiddelen bestellen. Voor deze steeds slimmer wordende apparaten hebben advertenties totaal geen zin: ze zoeken niet naar antwoorden, maar willen een behoefte vervullen. Voor het vervullen van die behoeften maken ze keuzes op basis van logische redenaties, niet op basis van emotie. Moeten we als search-specialisten allemaal direct op zoek naar ander werk? Volgens James hebben we nog vier tot zes jaar tot het einde van het seach-tijdperk. Genoeg tijd dus om na te denken over onze rol in het nieuwe found-landschap.
European Search Personality van 2018 Aleyda Solis (Oreanti) vertelde over optimizing voor conversational search. Haar presentatie staat vol met handige tips om hier het meeste uit te halen en kan ik dan ook van harte aanraden. Solis benadrukte in haar verhaal het belang van featured snippets. 40% van de antwoorden op voice searches komt nu van een featured snippet en dit zal alleen maar meer worden. Zowel Solis als Christi Olson (Microsoft) later op de dag, voorspelden dat er in de toekomst nog maar één positie is, namelijk positie 0 (mijn collega Davey gaf eerder al tips hoe je deze positie bemachtigd).
Aleyda sluit af met Google Actions, conversational apps die opgeroepen kunnen worden via de Google Assistent. Een aantal Nederlandse bedrijven zoals Albert Heijn en KLM heeft al zo’n action gebouwd waardoor je binnen Google Assistent met deze bedrijven kunt praten.
De actions zijn gemakkelijk zelf te bouwen met het Google Development platform. Experimenteren met actions is zeker aan te raden: ze verbeteren je zichtbaarheid binnen voice search en geven je beter inzicht in het spraakgedrag van je gebruikers.
De nummer 2 meest invloedrijkste PPC-persoonlijkheid ter wereld. Eén van de eerste 500 werknemers van Google die meebouwde aan AdWords én medeoprichter van Optymyzer. Frederick Vallaeys was zeker niet de minste spreker van de dag (wat mij betreft misschien zelfs wel de beste). Vallaeys begon zijn presentatie over AI en de exponentieel toenemende hoeveelheid data die ervoor zorgt dat AI steeds slimmer wordt. Hij illustreerde dit aan de hand van het spelletje Go. AlphaGo leerde het spelletje analyseren op basis van honderdduizenden wedstrijden en won vervolgens met 4-1 van de wereldkampioen. Een geweldig resultaat, hoewel het project veel tijd en een fortuin kostte. Met het volgende project, AlphaGo Zero, boekten ze nóg meer succes. Slechts een jaar later versloeg het zijn voorganger met 100-0 voor een fractie van de prijs. Het meest indrukwekkende? AlphaGo Zero had alleen de regels van het spel gekregen, niets meer en niets minder.
Vallaeys vertelde vervolgens over automatisering binnen PPC en hoe wij hier als specialisten optimaal gebruik van kunnen maken. Kern van zijn verhaal is dat mens en machine samen beter presteren dan machines alleen. Zijn advies? Automatiseer wat je kunt automatiseren en zorg dat Google over zoveel mogelijk relevante informatie beschikt om goede beslissingen te maken. Scripts komen hierbij goed van pas. Je kunt hiermee bijvoorbeeld je bod te verhogen of verlagen als externe factoren zoals het weer invloed hebben op de vraag naar jouw product of dienst (bijvoorbeeld als je rondvaartochten verkoopt). Aangezien scripts implementeren tegenwoordig meestal niet meer is dan knippen en plakken is dit voor iedere PPC-specialist goed te doen.
We doen als het goed is allemaal aan A/B-testen om onze conversieratio te optimaliseren. En de meeste van onze bezoekers gebruiken waarschijnlijk een mobiel in plaats van een desktop. Waarom testen en optimaliseren we dan niet voor mobiel? Bas Jansen (Google) deelde de ins en outs over conversieratio-optimalisatie (CRO) voor mobiel met ons. Ruim 41% van de smartphones in Nederland is ouder dan 18 maanden en dit heeft een enorme impact op de ervaring van deze gebruikers op je website. Denk bijvoorbeeld aan een lange laadtijd en kleinere schermen. Gelukkig geeft Google in Ads (en met PageSpeed Insights) steeds meer informatie over de prestaties op mobiel. Bijvoorbeeld met de mobielvriendelijke klikfrequentie en mobiele snelheid van je landingspagina’s. Jansen adviseert om eerst de mobile friendly score op 100% te krijgen voordat je aan de slag gaat met de speedscore. Eén van de manieren om de laadsnelheid van je pagina’s te verbeteren is bijvoorbeeld door het gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP).
FOS19 was weer een geslaagde dag met veel goede sprekers, genoeg inspiratie voor het komende jaar en een mooi moment om bij te kletsen met collega’s uit het vakgebied. Conversational Search en Machine Learning/AI gaan ons werkveld de komende jaren enorm veranderen.
“You can’t stop the waves, but you can learn to surf”.
Neem dan gerust contact met ons op!