4 januari 2018
Paulus Nabbe
Het zal je vast wel eens zijn overkomen. Je kijkt naar een advertentie, brochure of een magazinecover en denkt: ‘Heb ik die beelden niet eerder gezien?’ Dat kan kloppen!
De beste fotoredacteuren en communicatieprofessionals struinen wereldwijd vaak dezelfde fotodatabanken af (stockfotografie dus). Het resultaat kan in het ergste geval zijn dat de accountant hetzelfde stockbeeld gebruikt als de boekhandel. Onwenselijk natuurlijk. Waarom kiezen organisaties niet voor meer eigengemaakt beeld?
Tal van bedrijven zijn bezig met hun contentstrategie. Unieke content die de klant van het bedrijf verder helpt en die het merk versterkt. Tegelijkertijd is er nog altijd te weinig aandacht voor goed beeld (visuele content). Veel bedrijven denken vrijwel niet na over hun eigen beeldtaal en de bijdrage van het beeld aan hun merk. Juist eigen beeld, foto’s die je in opdracht laat maken, kunnen de ultieme match maken, met de juiste mensen, geloofwaardige of juist fantasievolle locaties en styling. De gewenste associaties bij jouw merk (sympathiek, creatief, ondernemend, rebels, etc.) zie je dan terug in je eigen beeldtaal.
Heb je als bedrijf goed authentiek beeld – op alle beeldformaten (van kleine inzetjes tot panoramabeelden), dat kun je ze elk moment zorgeloos inzetten, in print en online. Beelden waarvan je weet dat ze perfect passen bij je merk en zich zonder moeite aanpassen aan smartphone of tablet ( responsive). Daar kun je goed rekening mee houden bij de briefing van eigen fotografie. Stockbeelden zijn vaak maar in één specifieke beeldverhouding verkrijgbaar (heel soms is er een serie). Zul je net zien dat er geen fatsoenlijke panoramische uitsnede mogelijk is voor de website terwijl dat beeld zo goed overkomt op de corporate brochure.
Hoe zorg je ervoor dat je goede, eigen authentieke beelden krijgt? Bepaal duidelijk wat je wilt hebben, dat is de allerbelangrijkste stap. Werk dat vervolgens gedetailleerd uit, bijvoorbeeld aan de hand van diverse merkscenario’s (‘jonge moeder in telefonisch overleg over inboedelverzekering’). Maak een moodboard met voorbeelden van het soort fotografie dat je daar in stijl bij vindt passen. Vervolgens zoek je naar fotografen die qua stijl en expertise goed aansluiten bij al je wensen. Kijk daarbij niet alleen naar het portfolio van een fotograaf, maar achterhaal ook hoe hij werkt. Zeker als er ook modellen, styling, visagie, props en locaties aan te pas komen. Als je al die zaken zorgvuldig uitzoekt en voorbereidt, kun je in een shoot van een paar dagen tientallen beelden laten maken van hoge kwaliteit – beelden waarmee je merk echt tot leven komt. Beelden die je jarenlang de vrijheid geven om ze in te zetten wanneer je wilt.
Zijn er dan geen keerzijden? Natuurlijk wel. De keuze voor eigen fotografie vergt een aardige investering in tijd en geld. Maar vaak is er voor elk budget wel een oplossing te vinden. We leven in een tijd waarin communicatie steeds meer wordt gedreven wordt door beelden. Beelden bepalen voor een belangrijk deel de uitstraling van je merk of organisatie. Als je echt gelooft in je eigen merk, dan is de keuze voor eigen gemaakte beelden logisch. Teksten voor je corporate brochure of website koop je ook niet zo maar ergens online in India. Waarom zou je dat wel doen voor zoiets belangrijks als beeld?