6 juni 2019
Veel franchise-organisaties zijn op zoek naar de beste online marketingstrategie die past bij deze bijzondere manier van ondernemen. Deze ondernemingsstructuur, waarbij een franchisegever samenwerkt met lokale franchisenemers, vraagt om een eigen aanpak. Hierin worden de krachten van franchisegevers en -nemers gebundeld om tot een effectieve online marketingstrategie te komen. Deze krachten kunnen elkaar versterken als je hierbij rekening houdt met de nodige risico’s. In dit blog laat ik je zien welke risico’s dit zijn en deel ik handige quick wins.
Binnen een franchise-organisatie zijn er diverse manieren om tot een gezamenlijk marketingbudget te komen. Vaak bestaat het uit de inleg van de franchisegever en de franchisenemers. De inleg van de franchisenemers kan een marketing-fee zijn: een vast bedrag over bijvoorbeeld een lead of sale. Afspraken over dit marketingbudget worden vastgelegd in een franchise-overeenkomst.
De afspraken rondom het marketingbudget resulteren in een spanningsveld ten aanzien van het algemene budget. Franchise-organisaties hanteren veelal een landelijk beleid rondom de inzet van het marketingbudget. Hoewel velen Nederland als klein kikkerlandje zien, kunnen de lokale verschillen ook hier enorm zijn. Denk bijvoorbeeld aan verschillen in concurrentie en de opbouw van de doelgroep. Daardoor zal een marketingbudget van €1.000,- in Amsterdam een totaal ander resultaat opleveren in Groningen. Dit resulteert in een spanning tussen franchisegever en -nemer, waardoor franchisenemers van mening zijn dat marketingbudgetten ‘verkeerd’ ingezet worden.
De franchisegever is in the lead voor de marketingstrategie van het product of de dienst. Een centrale organisatie bepaalt de strategie en de implementatie daarvan. Er kleven daardoor een groot aantal risico’s aan de lokale marketinginitiatieven van de franchisenemers:
Ben je franchisegever of franchisenemer en ben je op zoek naar de juiste online marketingstrategie? Dan is het belangrijk om deze te combineren met de franchisecontracten. Vanuit goede afspraken kom je tot een optimale combinatie landelijke en lokale initiatieven. Wil je hier meer over weten? Neem vrijblijvend contact met me op