fbpx
Home Blogs Waarom de kleur blauw niet (altijd) de beste keuze is voor je logo

Waarom de kleur blauw niet (altijd) de beste keuze is voor je logo

4 januari 2018

Foto van Paulus

Paulus Nabbe

Er is veel onderzoek gedaan naar de betekenis van kleur in het logo en de wijze waarop consumenten die kleur ervaren. Vast staat dat kleur voor een belangrijk deel de perceptie van het logo bepaalt en daarmee van je merk.

Weet je zonder spieken wat de kleur is van het logo van Randstad? Hoogstwaarschijnlijk schiet het antwoord je zonder problemen te binnen. Inderdaad: blauw. Kleur is het eerste dat klanten van een logo of merk zien. Think Yellow onderzocht het kleurgebruik in logo’s onder AEX- en AMX-bedrijven. En ja, veel beursbedrijven kiezen voor één bepaalde kleur, maar of dat iedereen de beste oplossing is? Ik denk het niet.

keuze logokleuren bedrijven

Er is veel onderzoek gedaan naar de betekenis van kleur in het logo en de wijze waarop consumenten die kleur ervaren. Vast staat dat kleur voor een belangrijk deel de perceptie van het logo bepaalt en daarmee van je merk. Belangrijke kanttekening hierbij is dat ondanks al het kleurenonderzoek nog niet alles in kaart gebracht is en de vraag is ook of dat ooit zal lukken. De wijze waarop kleur wordt ervaren, verschilt per individu en per cultuur. Kleur is natuurlijk (vooral) emotie! Ik kan de meest diepgravende onderzoeken doen naar de essentie van een merk en welke kleur daarbij past. Maar een klant kiest kleur vaak ook op zijn of haar persoonlijke gevoel en daar kan soms geen rationeel argument tegenop.

Kleurenpsychologie

Ik ga in mijn blog uit van de Nederlandse markt en de wijze waarop Nederlanders kleur ervaren in logo’s (of andere merkuitingen). Eerst even kort een stukje kleurenpsychologie van de meest voorkomende kleuren: rood, geel, blauw, paars, groen en oranje. Rood staat voor kracht, passie en opwinding. Geel kent de betekenis van vreugde, vriendelijk en energie. Blauw is de kleur voor loyaliteit, betrouwbaarheid en intelligentie. Paars staat voor nostalgie, mysterie en beschaving. Groen heeft, nu meer dan ooit, de betekenis van frisheid, groei en veiligheid. Oranje wordt geassocieerd met warm, vriendelijk en succes. Wereldwijd, zo leren diverse onderzoeken en overzichten, is blauw de meestgebruikte kleur bij logo’s (denk aan Dell, IBM en Ford).

Nederlands logokleuren

Maar wat doen Nederlandse beursgenoteerde bedrijven als het gaat om hun logo’s? Kiezen zij voor andere kleuren of overheerst hier ook de veilige kleur blauw? Think Yellow heeft alle bedrijven uit de AEX en AMX onder de loep genomen. In bijgevoegde infographic zie je het resultaat. De uitslag is duidelijk: meer dan 50% van de Nederlandse multinationals kiest vooral voor blauw. Blauw kent natuurlijk veel associaties waar merken graag mee worden geassocieerd: stabiel, intelligent en statig (variaties op de begrippen hierboven). Overigens bestaan er ook negatieve associaties bij blauw (net zoals bij alle andere kleuren), zoals afstandelijk en te zakelijk.

Veilige kleur

Ik begrijp de keuze voor blauw vanuit de kleurenbetekenis; het is in veel gevallen een veilige keuze waaraan je zeker je geen buil kunt vallen. Maar ik merk bij Think Yellow dat we met onze klanten vaak een andere weg bewandelen die leidt tot andere kleuren, in het logo en in de rest van je merkverschijning (alle uitingen). Bij een van onze klanten draait het in de cultuur om energie en daadkracht, dan is geel een uitstekende kleur voor bijvoorbeeld het logo en andere merkuitingen. Je gewenste plek in het concurrentieveld kan ook leiden tot verrassende kleurkeuzes. Leuk vind ik wat dat betreft de bouwwereld, daar draait het onder meer om aandacht op de bouwplaats: de groenoranje borden zijn van BAM, de gele zijn van Heijmans.

Context van je logo

Voor een klant onderzoeken we momenteel een aanpassing van de huisstijlkleuren. Een dergelijke wijziging doen we natuurlijk op basis van de merkambities. Het merk wil in zijn aangescherpte positionering meer overkomen als authentiek, menselijk en dichtbij. Die ambities komen in veel facetten tot uiting: fotografie, vormgeving, taal én de merkkleuren. Met de kleur bestaande huisstijlkleur blauw lukt het niet om die nieuwe merkambities goed over te brengen. Daarom voegen we nieuwe huisstijlkleuren toe aan het merk, pasteltinten bijvoorbeeld. Juist als aanvulling op het zakelijke blauw.

Een succesvolle merkidentiteit is in mijn ogen altijd in beweging en dus kan ook een merk van kleur veranderen. Mogelijk een goed moment om uw eigen merkkleuren onder de loep te nemen?