fbpx
Home Blogs Custom rules opstellen met de AdWords Editor

Custom rules opstellen met de AdWords Editor

28 juni 2018

Foto van Dennis

Dennis Domen

Het onderhouden van AdWords-campagnes vraagt vaak om een flinke tijdsinvestering, zeker wanneer hier geen geautomatiseerde processen in zitten. Je bent als SEA-specialist veel tijd kwijt met het uitzoeken van prestaties op campagne-, woordgroep-, advertentie- en keywordniveau. Dit kan echter veel effectiever, zonder dure automatiseringstools aan te schaffen.

Maak je eigen regels

Door de komst van de nieuwe Google AdWords Editor eind vorig jaar is campagnemanagement al een stuk vereenvoudigd. Je kan nu namelijk custom rules of aangepaste regels toevoegen. Deze regels kan je baseren op eigen best practices, maar bijvoorbeeld ook op je SEA-strategie per account. Wanneer een regel wordt overtreden volgt er een waarschuwing waarop jij je campagnes weer kunt bijstellen.

Als je een eigen regel aanmaakt in de Editor en deze binnen een campagne overtreedt, volgt er een waarschuwing. Dat lijkt misschien irritant, maar het zorgt ervoor dat je niet meer campagne voor campagne hoeft af te gaan.

Campagnes genereren of beheren

Wanneer je met managementtools als bGenius werkt, dan kan je binnen afzienbare tijd een groot aantal campagnes beheren én generen door middel van automatisering. Dat laatste is niet mogelijk binnen Google AdWords Editor, maar is ook pas interessant wanneer je in grote getalen nieuwe campagnes en advertentiegroepen aanmaakt.

Custom rules of aangepaste regels zijn dus gericht op het beheren van bestaande campagnes, omdat er geen feed aan te pas komt. Wel wordt het monitoren van je campagnes vereenvoudigd. Hieronder leg ik een aantal voorbeelden uit die jij voortaan binnen één oogopslag hebt gecontroleerd!

Hoe werkt het?

In Google Editor vind je (mits deze is geüpdatet) het tabblad “aangepaste regels”. Hier staan al een aantal standaardregels die zijn aangemaakt door Google. Daarnaast kun je binnen de Editor op basis van voorwaarden en variabelen custom rules bouwen. Het spreekt voor zich, want de stappen laten zich raden. Je geeft de regel een titel, beschrijving en het niveau (campagne, woordgroep, account, etc.) waarop de regel van toepassing moet zijn. Deze regels kan je laten aansluiten bij je eigen strategie.

1. Zoekwoordtypes

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van relevante zoektermen kan je woordgroepen aanmaken met zowel exacte als brede zoekwoordtypen. Dit om relevante clicks te krijgen in de exacte campagne met hogere posities en om nieuwe interessante zoektermen te vangen in de brede campagnes. Hiervoor kan je het matchtype als schendingscriterium nemen. De brede zoektermen mogen enkel worden vertoond met een “+”. Hierop kan je dus een uitzondering toevoegen, zodat er geen waarschuwing tevoorschijn komt.

2. Taalinstellingen

Om zoveel mogelijk bereik te genereren is het verstandig om altijd te targeten op zowel de Nederlandse als Engelse taal. Een groot deel Nederlanders of bedrijven heeft namelijk de taalinstellingen van Google op Engels staan. Deze wil je natuurlijk niet mislopen! Wanneer je in een campagne niet target op deze twee talen krijg je dus een foutmelding. Dit is een van de meest “vergeten” acties in Google Ads.

3. Targeting op locatie

Veel van onze opdrachtgevers zijn landelijk actief, maar kennen een betere naamsbekendheid of minder concurrentie in een bepaald aantal provincies. Daarom is het verstandig te kiezen voor bodaanpassingen per provincie of zelfs woonplaats. Je kunt eenvoudig een waarschuwing af laten geven als een provincie niet in de targeting terugkomt. Gebruik hiervoor bij schendingscriteria ‘locatie’ en vul alle provincies in waar je gevonden wilt worden. Als een campagne niet al deze provincies benadert, kan er een waarschuwing worden afgegeven.

4. HTTP URL’S

De afgelopen maanden hebben veel organisaties hun website overgezet naar de zogenaamde https:// URL. Dit door het toevoegen van een SSL-certificaat, wat verplicht is bij de verwerking van (persoons)gegevens. Door een regel in te stellen kan de Editor deze foute URL’s voor je opsporen. Door de schendingscriteria ‘uiteindelijkeURL’ te gebruiken los je dit probleem eenvoudig op!

5. Kwaliteitsscore

Goede kwaliteitsscores in AdWords zorgen voor een betere concurrentiepositie in de veiling en zegt iets over de relevantie van je campagnes. Het is inspannend om je volledige accounts door te gaan om zo de kwaliteitsscores te bekijken. Daarom kun je in de Editor een waarschuwing af laten gaan. De score die je als ondergrens wilt invullen kan je zelf bepalen.

Ik adviseer om altijd 6 als ondergrens aan te houden. Wanneer je een onvoldoende hebt zullen je kosten per klik toenemen en het vertoningspercentage lager zijn. Ook is het optimaliseren van kwaliteitsscores van zoektermen met weinig vertoningen niet altijd de meest interessante verbeteringsslag. Daarom kan je er beter voor kiezen om nog een extra filter toe te voegen om vanaf 100 vertoningen een waarschuwing te krijgen.

Van uitvoerende werkzaamheden naar strategiebepaling

Het instellen van custom rules zorgt niet per definitie voor betere AdWords prestaties. Zie het als een middel om je werkzaamheden te vereenvoudigen en deels te automatiseren. Hierdoor kunnen mijn collega’s en ik nog meer tijd investeren in het strategisch fundament van een AdWords-campagne. Zo is er namelijk meer ruimte voor het onderzoeken en maken van analyses en om deze bevindingen te implementeren.

Heb je vragen over custom rules in AdWords of zou je hier zelf mee aan de slag willen gaan? Neem contact op met een van onze SEA-specialisten.