‘Don’t buy this jacket’, het klinkt als een kreet van een consumentenorganisatie die waarschuwt voor een slecht product. Maar het is dus een premium kledingfabrikant die aangeeft dat het niet nodig is om zomaar weer een Patagonia-product te kopen. En zich hiermee afzet tegen alle andere merken in de dagen rond Black Friday.
In de advertentie geeft het buitensportmerk verder aan dat je spullen van Patagonia vooral moet repareren of recyclen. Ongebruikelijk in een tijd waarin steeds meer producten bij een defect direct worden weggegooid. Maar de oproep was volkomen geloofwaardig. Het bedrijf doet er al langer alles aan om de impact op het milieu zoveel mogelijk te beperken. En laat dat op allerlei manieren zien. Zo lees ik op Wikipedia onder meer:
Starting in April 2017 Patagonia merchandise can be returned for new merchandise credits. The used merchandise gets cleaned and repaired and sold on their “Worn Wear” website.
Het mooie is, soort van contradictie als je afgaat op de advertentie, dat het uitstekend gaat met het merk. De winst is verdrievoudigd in de jaren tussen 2008 en 2014. Ik hoop dat dat vooral te danken is aan nieuwe klanten – anders zou de hele oproep averechts hebben gewerkt. Maar dat kan ik niet achterhalen. Belangrijkste les is dat het merk Patagonia in alle facetten en alle touchpoints geloofwaardig is. Dit merk is duurzaam en wil er alles aan doen om die ambitie te realiseren – ook als dat betekent dat je maar eens moet herbezinnen over je aanschaf.
Valt dit ook onder te brengen in een archetype? Zeker wel. Ik denk aan het archetype De Schepper. Het merk wil goed doen, de planeet redden en ervoor zorgen dat er sprake is van blijvende waarde. Misschien een tikje De Rebel met die gewaagde advertentie? Afijn, geen idee of Patagonia op deze manier naar zijn eigen merk kijkt, feit is dat het volkomen geloofwaardig is wat het merk doet en hoe het communiceert.
Wijze les
Patagonia en Pepsi bewijzen dat alignment van je merk belangrijker is dan ooit tevoren. Je moet op alle touchpoints hetzelfde, sterke merkverhaal vertellen. Ook als het gaat om mvo. Natuurlijk was de Pepsi-commercial volkomen over de top, maar ik weet zeker dat als Pepsi een enorm gekend trackrecord had rondom mensenrechten en diversiteit, dat het grote publiek het merk minder had gestraft. O ja, en een Kardashian als uithangbord voor je mvo-inspanningen? Dat is altijd een slecht idee.
Meer weten?
Heb je een vraag over merkpositionering, archetypen, mvo of brand alignment? En ben je nieuwsgierig naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op, volg ons op social media of stel je vraag per mail of telefoon. We horen graag van je!